Från månlandningen till Starbucks med Workforce Management
PUBLICERAD 23/2/2023
Lästid ca 2 min

Från månlandningen till Starbucks med Workforce Management

Neil Armstrong var en av NASA:s mest skickliga astronauter. När han närmade sig månens yta den 20 juli 1969, hade han ett stenfält framför sig, högljudda larmsignaler i öronen och bränsle som räckte i 15 sekunder till.

Den första kontakten med en annan planet hängde på en enda persons kompetens, erfarenhet och reaktionsförmåga. Men faktum är att han var långt ifrån ensam.

Bakom honom stod sammanlagt 400 000 amerikanska män och kvinnor – allt från flygkontrollanter till cateringpersonal, ingenjörer, vetenskapsmän, sjuksköterskor, läkare, matematiker och programmerare.

Att år 1969 landa en människa på en annan planet, krävde en enorm insats från enormt många personer. Vad som möjliggjorde månlandningen, var Workforce Management.

År 2023 är möjligheterna med digital Workforce Management större, och potentialen hos organisationer ännu större. Den måste bara frigöras, eftersom den oftast är dold och okänd.

Workforce Management i praktiken 2023

Mycket har hänt sedan 1969. Digitaliseringen innebär att du i stället för att gissa personalbehovet, idag kan använda behovsprognoser för att matcha behovet med precis rätt personal, på rätt plats och vid rätt tid.

Då undviker du både överbelastning (p.g.a. bristande bemanning) och ineffektivitet (p.g.a. överbemanning) på ett mätbart sätt.

Genom att alltid ha precis den bemanning som krävs, maximeras din potential direkt. Och eftersom du minimerar överbelastning, minskas också frånvaro och sjukfrekvens.

Digital Workforce Management integrerar datadriven schemaläggning, tidshantering, kapacitetsplanering, kompetenshantering, analyser och kopplingar till lön och andra relevanta HR- & affärssystem i en enhetlig lösning. Resultatet är strategiska, taktiska och operativa fördelar – du kan reagera flexibelt på volatilitet, effektivisera processer, förbättra medarbetarupplevelsen och uppnå alla efterlevnadskrav. Nationellt, internationellt och globalt.

Framgångsexempel från ATOSS-kunder

Starbucks

Starbucks har uppnått 98% precision i behovsprognosen fyra veckor i förväg, tack vare datadriven planering. Det innebär nästan ingen över- eller underbemanning alls.

DB Schenker

DB Schenker som har flera tusen olika kvalifikationer och kompetensprofiler, som behöver kombineras på otaliga sätt utifrån enskilda projekt, har nu fullt integrerad kompetenshantering i sin bemanning. Rätt person på rätt plats. Varje gång.

Hornbach

Hornbach har implementerat sitt koncept ”arbetstid efter mått”, för att attrahera och behålla personal. 11 000 personer kan nu utforma sin arbetstid så att den passar deras individuella intressen och behov. Det innebär i praktiken:

  • Fördelning av den årliga löneökningen för gradvis minskning av antalet timmar
  • Personalen integreras i schemaläggning via en mobilapp och self-service, såsom att kunna byta arbetspass med varandra eller begära ledigt direkt i appen
  • Förlängning av veckoarbetstiden under tre, sex eller nio månader upp till 42,5 timmar
  • Semester- eller julbonus kan omvandlas till upp till 20 extra lediga dagar.
  • Tillfälligt eller permanent deltidsarbete
Barry Callebaut

Den globala chockladtillverkaren Barry Callebaut använder ATOSS Workforce Management-lösning i 18 länder för att säkerställa att landsspecifika regelverk följs och för att standardisera tidsregistrerings- och schemaprocesser.


Workforce Management Masterclass 2023

Komplexa lagar och regler, kompetensbrist och behovet av att standardisera processer mellan flera länder. Hur kan nationella och multinationella företag hantera dessa utmaningar med hjälp av digitala verktyg? Vi ger dig svaren 16 mars kl. 10-12. Se fram emot intressanta presentationer, kundinsikter och en spännande expertpanel. Eventet är kostnadsfritt.

Läs mer och anmäl dig