Så kan skitsnack skada produktiviteten
PUBLICERAD 28/3/2023
Lästid ca 2 min

Så kan skitsnack skada produktiviteten

I de flesta organisationer uppstår ibland illvilligt prat eller så kallat skitsnack – det vill säga negativt skvaller om en chef eller en kollega. Men här gäller det att se upp och ta tag i det direkt – i värsta fall kan skitsnack försämra arbetsmiljön och skada produktiviteten. Så här kan du som chef göra för att stoppa skitsnacket i tid.

Skitsnack är ett sätt att genom skvaller försöka bygga relationer och att förstå omvärlden. Ofta uttrycker sig en skitsnackare med säkerhet, trots att de egentligen inte har alla fakta. Men ibland kan skitsnacket också vara av ren illvilja. Oavsett är det lätt att haka på eller att i alla fall inte säga ifrån när någon talar illa om en kollega – men det kan bli en farlig väg att gå för en organisation.

Nackdelen med skitsnack

Den stora nackdelen med skitsnack är att det skapar otrygga team. Medarbetare som inte vet om de kan lita på sina kollegor och vad de säger i rummet när de vänder ryggen till, ägnar alldeles för mycket energi till att oroa sig, istället för att utföra sitt jobb. Skitsnack skapar dålig stämning och är lika smittsamt som influensa – märker du att det börjar sprida sig på din arbetsplats, vare sig det handlar medarbetare eller ledning – är det bäst att sätta stopp direkt innan det påverkar arbetsmiljön.

Tydligt ledarskap en nyckel

Att du som chef själv är rak mot dina anställda och inte pratar om dem bakom ryggen är ett sätt att skapa förtroende. Genom att skapa tydliga arbetsuppgifter och visa tillit ger du mindre utrymme för skvaller. Det är också viktigt att motivera de anställda för att se till att alla jobbar mot era mål och visioner och lyssna när någon kommer med förslag på förbättringar. Du bör inte heller vara delaktig i någon form av skvaller själv, utan visa att det går att ta upp eventuella problem med personen det berör direkt. Visst kan man fråga en kollega om råd när det gäller en annan medarbetare, men bara om problemet är konkret och inte handlar om tycke och smak.

Högt i tak och plats för feedback

Ett annat sätt att stoppa skitsnack är att se till att det finns en kanal för att uttrycka sina åsikter och ta upp det som gör en missnöjd. Genom att det är enkelt att återkoppla och ge feedback på ett organiserat sätt – både det som är bra och det som behöver förbättringar – blir det mindre personligt.

Ett framgångsrikt team

Framgångsrika team har sällan tid för elakt skvaller, särskilt när det gäller kollegors privatliv. När det dyker upp kritik kring arbetsprestation vet de däremot tydligt var de ska vända sig och har tränat på att återkoppla på rätt sätt. Ett öppet och tryggt klimat ger helt enkelt en god arbetsmiljö och framgångsrika team.


5 sätt för dig som chef att stoppa skitsnack på jobbet:

  • Var tydlig med att ni som organisation inte tolererar skitsnack i er kultur
  • Om folk ändå skvallrar – byt ämne och visa att du inte är intresserad
  • Skilj på skitsnack och problem – tyder skitsnacket på en bakomliggande problem, lyft det med den det berör
  • Öva på återkommande feedback
  • Vänd på det – försök få alla att även lyfta det som fungerar och hjälpa varandra att blomstra