Få arbetsgivare i industrin ser gratis mensskydd som en arbetsmiljöfråga
Enligt undersökningen från hygienvarumärket Tork ser endast 41 procent av industrins arbetsgivare gratis mensskydd som en viktig del av arbetsmiljön. I andra branscher ligger motsvarande siffra på 60 procent. Samtidigt har inställningen bland de anställda förändrats snabbt: på två år har andelen som vill ha fria mensskydd på jobbet ökat från 39 till 69 procent.
Bland unga mellan 18 och 33 år anser hela 86 procent att det borde vara en självklarhet.
Brist på gratis mensskydd ses som hinder för jämställdhet
För många är tillgången till mensskydd en fråga om jämställdhet. Hälften av kvinnorna i undersökningen uppger att bristen på gratis skydd är ett hinder för jämställdhet – bland unga är andelen ännu högre, 63 procent. Trots det är det bara 38 procent av industrins arbetsgivare som kopplar frågan till jämställdhet, jämfört med 58 procent i andra branscher.
– Vi vet att tillverkningsindustrin behöver bli mer attraktiv för fler – inte minst kvinnor – och då måste arbetsmiljön kännas både trygg och inkluderande. Gratis mensskydd är en liten åtgärd som kan göra väldigt stor skillnad i arbetsvardagen, säger Rebecca Wendel, varumärkeschef för Tork på Essity.
Var fjärde industrianställd har stannat hemma på grund av mensbesvär
Undersökningen visar också att industrin utmärker sig genom låg kunskap om mensens påverkan på arbetsvardagen. Bara 37 procent av arbetsgivarna uppger att de har god förståelse för hur mensen påverkar arbetet – att jämföra med 75 procent i andra branscher.
Samtidigt har mer än var fjärde anställd inom industrin någon gång tvingats stanna hemma på grund av mensrelaterade besvär. En tredjedel av HR-ansvariga i branschen uppger dock att de inte känner till det.
– Att erbjuda fria mensskydd på toaletterna är en relativt enkel åtgärd som bidrar till en god arbetsmiljö och främjar medarbetarnas hälsa. Det borde vara lika självklart som att erbjuda sina anställda tvål och toalettpapper, säger Rebecka Hallencreutz, verksamhetsansvarig på den ideella organisationen Mensen.
Om undersökningarna
Undersökningen mot industrisektorn genomfördes av Kantar Sifo under perioden 11 februari–1 mars 2025. Totalt intervjuades 167 personer inom HR. Urvalet var externa mejladresser som levererades från Spotlight (Adamello).
Undersökningen mot anställda samt HR i övriga branscher genomfördes av Norstat under perioden 14-19 februari 2025. *Enligt två jämförande undersökningar, genomförda av Sifo på uppdrag av Tork 2023, samt av Norstat på uppdrag av Tork 2025.
Om Essity
Essity är ett globalt hygien- och hälsobolag med försäljning i cirka 150 länder under varumärkena TENA och Tork samt Actimove, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, TOM Organic, Tempo, Vinda och Zewa.
Essity har omkring 48 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2022 var cirka 156 miljarder kronor (15 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm.
Om Tork
Varumärket Tork erbjuder produkter och tjänster inom professionell hygien för kunder inom allt från restaurang och vård till kontor, skolor och industri. Produktutbudet omfattar dispenserar, pappershanddukar, toalettpapper, tvål, servetter, avtorkningspapper samt programvara för datadriven städning.
Tork är ett globalt varumärke som tillhör Essity och en engagerad samarbetspartner till kunder i över 110 länder.