AI förändrar rekryteringen – men svenska arbetsgivare tvekar
AI fortsätter att skaka om rekryteringsvärlden. Samtidigt som fler företag testar nya verktyg, väljer många att dra i handbromsen. Enligt 2025 Global Workforce Report från HR-plattformen Remote har 34 procent av svenska arbetsgivare slutat använda AI-verktyg på grund av oro för rättvisa, effektivitet och efterlevnad. Nästan lika många, 29 procent, har i stället börjat använda ett nytt AI-verktyg i sina rekryteringsprocesser.
– AI har fullkomligt transformerat den globala rekryteringen med nya utmaningar och möjligheter. Att hitta rätt talang bland hundratals sökande är svårare än någonsin, men AI har samtidigt förmågan att hjälpa till med att söka igenom och behandla dessa ansökningar. Det är bra för jobbsökande att använda AI som ett verktyg för att utforma sitt CV, men tid och energi måste fortsatt tillägnas för att säkerställa sanningsenliga uppgifter, säger Job van der Voort, VD och medgrundare hos Remote.
Jobbsökande använder AI – även under intervjun
AI har inte bara förändrat hur arbetsgivare rekryterar, utan också hur kandidater söker jobb. Enligt rapporten misstänker en tredjedel av de svenska arbetsgivarna att kandidater har använt AI under själva jobbintervjun – till exempel för att förbättra sina svar i realtid. Det är en högre andel än det globala genomsnittet på 26 procent.
Mer än var fjärde arbetsgivare i Sverige uppger dessutom att de av misstag har gått vidare i rekryteringsprocessen med en kandidat vars CV var AI-genererat. Det visar hur snabbt tekniken förändrar dynamiken mellan arbetsgivare och arbetssökande.
Fler ansökningar – men inte alltid rätt kandidater
Med hjälp av AI har antalet inkommande jobbansökningar ökat markant, men långt ifrån alla är relevanta. En tredjedel av de svenska respondenterna i undersökningen anser att mänskliga bedömningar ibland är mer tillförlitliga för att hitta rätt kompetens.
Sverige mer optimistiskt än världen i stort
Trots utmaningarna ser många svenska arbetsgivare ljust på AI:s potential. 28 procent tror att mellan 71 och 80 procent av rutinmässiga HR-uppgifter kommer att hanteras av AI redan vid slutet av 2026. Globalt är motsvarande siffra bara 18 procent.
Men den snabba utvecklingen skapar också spänningar internt. I Sverige uppger 26 procent att de märkt ökade konflikter mellan tidiga AI-användare och mer försiktiga kollegor. En fjärdedel säger att anställda uttrycker oro över integritet och rättvisa, och 24 procent rapporterar att medarbetare använder AI-verktyg som ChatGPT eller Gemini utan officiella riktlinjer.
- När AI implementeras i HR med tillförsikt så blir det lättare att hantera och lära sig hur tekniken ska användas för bästa resultat. Den mänskliga aspekten måste finnas kvar inom HR, men i takt med att HR-teams spås bli mer effektiviserade så kan AI göra arbetet lättare och bidra till ett mer välfungerande samarbete mellan olika avdelningar över hela världen, avslutar van der Voort.
Rapporten, som bygger på svar från 3 650 arbetsgivare globalt – varav 250 från Sverige – visar att AI inte längre är ett framtidsscenario inom HR. Det är en realitet som både inspirerar och utmanar, och som tvingar företag att tänka nytt kring hur de hittar, bedömer och anställer talang.
Hela undersökningen finns att läsa här.
Metodologi
Undersökningen genomfördes av Censuswide på beställning av Remote under augusti 2025 och baseras på intervjuer med 3 650 företags- och HR-ledare (direktörsnivå och över) med beslutsansvar för personal i Australien, Storbritannien, USA, Tyskland, Frankrike, Nederländerna, Spanien, Singapore, Sverige och Sydkorea.
Om Remote
Remote grundades 2019 av Job van der Voort och Marcelo Lebre och kombinerar djupgående lokal expertis med en enhetlig plattform byggd för efterlevnad, säkerhet och användarvänlighet. Remote stöds av ledande investerare, inklusive SoftBank, Accel, Sequoia, Index Ventures, Two Sigma Ventures, General Catalyst och B Capital.