Nu storsatsar näringslivet  på förändringsarbete - men ledares självförtroendet att lyckas är lågt
Foto: Daniel Hjelte
PUBLICERAD 18/11/2024
Lästid ca 3 min

Nu storsatsar näringslivet på förändringsarbete - men ledares självförtroendet att lyckas är lågt

En ny rapport som har kartlagt svenska företags förändringsinitiativ de kommande tre åren visar på en kraftig ökning i investering. Samtidigt visar rapporten att många ledare är osäkra på sin förmåga att lyckas med förändringsarbete.

En ny rapport från Accenture visar att 98% av svenska företag planerar att investera mer än 5% av sina intäkter i förändringsinitiativ under de kommande tre åren – en kraftig ökning då endast 31% av företagen på global nivå planerade för denna investeringsnivå för tre år sedan.

Ledares självförtroende lågt

Trots den ökade nivån är ledares självförtroende lågt vad gäller förändringsinitiativ. I Accentures rapport framgår det nämligen att samtliga (100%) ledare på global nivå förväntar sig att deras verksamhet kommer påverkas av förändringar, men enbart 30% känner sig säkra på sin förmåga att genomföra rätt förändring. I Sverige finns det också ett tillitsgap mellan chef och personal. Bara var femte chef känner sig säker på att deras team kan hantera förändring, och mindre än hälften (43%) av de anställda känner sig kapabla att hantera den.

Sex identifierade nyckelförmågor

Från rapporten har Accenture identifierat sex nyckelförmågor hos de företag som lyckats skapa en framgångsrik förändringskultur.

Bland dessa finns förmågan att se förändringen på person-nivå för att navigera vad som verkligen påverkar beteenden; samt att koppla förändringen till ett tydligt syfte, där en tvåsidig dialog med de påverkade leder till ägandeskap och engagemang. De företag som lyckats implementera alla sex förmågorna har mer än dubbelt så hög sannolikhet att lyckas med sina förändringsinitiativ.

Företag som integrerar nya sätt att tänka och arbeta samt kontinuerligt förbättrar sin förmåga genom teknik, data och AI, får ett tydligt försprång gentemot sina konkurrenter. Dessa organisationer lyckas göra ledarskap och förändringsledning till en av sina främsta styrkor och sina medarbetar till sin största tillgång. Förändringen ses i dessa bolag inte som ett projekt, utan snarare som en förmåga att ständigt utvecklas och förnyar sig, djupt rotad i organisationens DNA. Genom att anamma ett mänskligt och datadrivet förhållningssätt till förändring kan företag skapa ett större värde och bana väg för framtiden.
Daniel Hjelte, ansvarig för teknisk utveckling hos Accenture i Norden

Studien visar även att organisationer som följer de sex identifierade nyckelförmågorna är:

  • 70% mer benägna att uppnå sina mål.
  • 40% mer benägna att minska sina kostnader.
  • 48% mer benägna att förbättra sina hållbarhetsmål.
  • 80% mer benägna att uppnå förändringsarbetet inom utsatt tid.

Trots positiva fördelar visar studien att endast 16% av alla organisationer har implementerat de sex nyckelförmågorna i högre grad.

För att lyckas behöver företag och organisationer närma sig förändring mer som en vetenskap baserad på data och bevis. Vi ser nu en rörelse där näringslivet tar mer och mer inspiration från sportvärlden, som på ett datadrivet sätt arbetar med att skapa optimala förutsättningar för både individuell och kollektiv prestation. Fokus här ligger i att säkra såväl fysisk, mental, social förmåga samt tydligt syfte, för att kunna prestera och leverera in den föränderliga och komplexa värld vi nu verkar. En väldigt spännande utveckling.
Daniel Hjelte


Om forskningen

Rapportens insikter är förankrade i två kompletterande forskningsmetoder:

  1. Ekonomisk modellering, datavetenskap och globala undersökningar för att förstå de bredare makro-, arbets- och branschtrenderna kring organisatoriska förändringsinitiativ och för att avgöra hur dialogen kring förändring har utvecklats och i vilken riktning den är på väg.
  2. Experimentella och etnografiska tekniker för att samla olika perspektiv på förändringens dynamik och för att analysera arbetserfarenheter, perspektiv, möjligheter och utmaningar som händer på individuell medarbetar- och organisationsnivå.

Sammantaget gav dessa undersökningar, intervjuer och andra etnografiska metoder datapunkter från över 1 000 chefer och 5 000 anställda i samma uppsättning företag med huvudkontor i 17 länder och representerade 14 branscher.

Om Accenture

Accenture är ett globalt konsultföretag som hjälper världens ledande företag, myndigheter och andra organisationer att bygga sin digitala kompetens, optimera sin verksamhet, öka intäkterna och förbättra servicen för medborgarna.

Accenture är ett talang- och innovationsdrivet företag med cirka 774 000 medarbetare och kunder i drygt 120 länder och ett utbud av tjänster och lösningar inom strategi, rådgivning, teknik, drift, industri X och Song. www.accenture.com.