Förtroendekris för AI - Medarbetarnas skepsis bromsar utvecklingen
Foto: Beda Grahn
PUBLICERAD 8/9/2025
Lästid ca 2 min

Förtroendekris för AI - Medarbetarnas skepsis bromsar utvecklingen

Trots massiva investeringar i AI misslyckas de flesta företag med att omvandla tekniken till verklig affärsnytta. En ny global rapport från Kyndryl visar att personalens beredskap är den stora flaskhalsen: sju av tio chefer anser att medarbetarna inte är redo för AI, och endast en liten grupp organisationer har lyckats kombinera teknikinförande med strategisk kompetensutveckling.

Företag investerar i AI – men personalen är inte redo

Företag världen över satsar stort på artificiell intelligens, men misslyckas med att förbereda sina medarbetare. Det visar en ny global rapport från IT-jätten Kyndryl, som varnar för att bristen på kompetens och förändringsledning kan bromsa AI-utvecklingen.

Enligt undersökningen har 95 procent av företagen redan investerat i AI. Samtidigt uppger 71 procent av cheferna att personalen inte är redo att använda tekniken, och drygt hälften anser att deras organisationer saknar rätt kompetens.

Det är tydligt att bara ett fåtal företag lyckas dra nytta av AI för att utveckla affärerna. Applikationer och den underliggande tekniska infrastrukturen är förstås viktig för att lyckas med AI-satsningar men de företag som inte investerar i träning och vidareutbildning för sin personal kommer ha svårt att dra nytta av de möjligheter som AI innebär säger Beda Grahn, vd för Kyndryl Norden.

Spricka mellan vd:ar och IT-chefer om vägen framåt för AI"

Rapporten visar också att företagsledare och IT-chefer gör olika bedömningar. Vd:ar är betydligt mer skeptiska och två och en halv gång mer benägna att anse att infrastrukturen är otillräcklig. De vänder sig i högre grad till extern kompetens i stället för att vidareutbilda sin egen personal.

Endast 14 procent satsar på utbildning – men de skördar störst framgång

Bara 14 procent av företagen har samtidigt satsat på AI och utbildning. Dessa "AI-pionjärer" rapporterar färre kompetensutmaningar och större framgång med att skapa tillväxt. De arbetar med tydlig förändringsledning och är mindre oroliga för att AI ska minska medarbetarengagemanget.

Stora branschskillnader

Skillnaderna mellan branscher är stora. Bank, finans och försäkring rapporterar högst nivåer av beredskap, medan vården ligger längst efter.

Kompetens är viktigt och det måste företagen investera i, tekniken i sig själv räcker inte. Undersökningen visar att de företag som är bäst på AI kombinerar en tydlig strategi för både teknik och kompetensutveckling. De företag som inte gör det riskerar att halka efter, säger Beda Grahn.

Kyndryls studie, baserar på en omfattande undersökning bland över 1 000 företags- och teknikchefer. Läs hela rapporten Kyndryl's People Readiness Report här.


Om Kyndryl

Kyndryl (NYSE: KD) är en leverantör av verksamhetskritiska företagstjänster inom teknologi och erbjuder rådgivning, implementering och förvaltade tjänster till kunder i över 60 länder. Som världens största leverantör av IT-infrastrukturtjänster designar, bygger, förvaltar och moderniserar företaget de komplexa informationssystem som världen är beroende av varje dag.