En kreativ och lärande kultur
Foto: Filip Svensson
PUBLICERAD 26/4/2023
Lästid ca 3 min
Krönika

En kreativ och lärande kultur

En unik produkt eller en idé är som en enhörning; ett mytiskt väsen som oftast är något helt annat. Något nytt är vanligen massa gamla idéer som kombinerats och har en ny form.

En del tror inte på inspiration. För något år sedan talade jag med en föreläsare som kommit på hur hen kunde använda och designa levande rollspel i sin pedagogik. Jag frågade om hen kände till det stora nätverket som finns av folk inom det området och fick svaret “Jag vill inte veta hur andra gör”. Det var nästan så jag blev förbannad av det. Varför skulle du vilja göra om andras misstag?! Svaret visade sig vara en vilja att inte låsas av andras koncept, att fritt skapa och att göra sin idé. På ett sätt låter det sunt men det låter också som att personen har världens största ego som utgår från att dess tanke är den bästa automatiskt, fast det troligen handlar om rädslan att inte ha kommit med något nytt.

Men vad finns att frukta att ta del av andra misstag? Jag har inte sett något tecken på att det ska hämma kreativiteten, snarare tvärt om, att nyfiket titta på misstag andra har gjort kan vara inspirerande. En ny tanke är ofta också den kombination av flera gammalt koncept. Ibland kan det vara en gammal tanke med en ny förutsättning. Så innan du prövar ett koncept andra misslyckats med fundera på varför det inte fungerade för dem och vad du ska göra för att lyckas.


Men vad finns att frukta att ta del av andra misstag?


I en organisation så ser vi ofta hur samma tankar dyker upp eller återkommer i grupper. Hur nya kommer in och ibland vill göra om gamla misstag. Men ibland skjuts förslag om förändring ner med “det har vi prövat, det fungerade inte” utan att lyssna på om idéen har en lösning på det som gjorde att det inte fungerade senast.

Tittar vi i samhället så är det fyllt av gamla idéer som tidigare misslyckats. Ibland handlar det om att ha rätt timing med när man presenterar sin idé. Vi ser exempel på detta i att sälja märkeskläder online (episkt fiasko för boo.com, men lyckad affärsidé idag), att få folk att betala för filmer digitalt (pay per view pratades det om redan på 90-talet) eller en “ny” racketsport (padel har mer än 50 år historia, men slog igenom stort nyligen).

Men vad är då hemligheten med att lyckas?

Det kan vara så enkelt att det ligger i kulturen. Det kulturen behöver handla om är att vara ett företag där alla ödmjukt bjuder på sina gamla erfarenheter. Där gamla fel både kan vara erfarenheter och också vara ledtrådar om vad som kan fungerar med andra förutsättningar. Det handlar om en kultur som uppmuntrar både nyfikenhet och prestigelöshet. Att skapa en plats där det inte finns några dåliga idéer, bara orsaker och samband varför vissa idéer tidigare misslyckats. En plats där vi firar både succér och misslyckanden och firar det som lärande och utveckling.

Av: Gunnar Söderberg


Om

Gunnar Söderberg jobbar med människor och grupper genom att designa upplevelser som hjälper dem att växa. Både som en inspirerande föreläsare som får publiken med sig och som ser till att deltagarna tar med sig lärdomar som de använder i vardagen.

Gunnar har en bakgrund som säljare och chef, kombinerat med att ha arbetat hos förbunden Ledarna och Unionen. Han har även verkat som speldesigner och tagit gamification till en ny nivå och hjälper till med både skrivna och oskrivna regler som skapar en bättre social arbetsmiljö och en produktivare arbetsplats. Det kan vara allt från 45 minuters inspiration till ett par halvdagar med övningar som hjälper till att skapa en bättre arbetsmiljö. Du hittar mer information på www.forbattringsverket.se och www.gunnarsoderberg.se