Pensionsåldern höjs och vi förväntas jobba längre. Vilka risker i arbetslivet ser du?
Största risken är att vi försöker lösa en ny verklighet med gamla lösningar.
Några tydliga riskzoner:
- Stillhet + skärmtid: statiskt sittande, små repetitiva rörelser och låg variation i hur vi arbetar.
- Mötesinflation: kognitiv överbelastning och fragmenterad uppmärksamhet + för lite tid för reflektion.
- Alltid-på: svag gränssättning, låg återhämtning (och sämre sömn). Få möjligheter att verkligen koppla bort arbetet på fritiden.
- One-size-fits-all: åldrande arbetskraft med olika behov, men samma arbetsplatsdesign för alla.
- Psykosocialt slitage: otydliga prioriteringar och låg påverkbarhet vilket blir en perfekt storm för stress.
- Ökad digitalisering och automatisering: nya system och processer kan göra jobbet smidigare, men de riskerar också att låsa fast oss i mer statiska och monotona arbetsflöden. Kroppen får mindre variation och hjärnan blir underutnyttjad. Vi sitter stilla men känner oss ändå dränerade på energi.
Lösningen börjar inte med fler fruktkorgar, utan med att jobbet designas smartare: variation i hur vi belastar kropp och hjärna, tydliga ramar för fokus/återhämtning och ett ledarskap som förstår, vågar och kan prioritera att förändra för att undvika riskzonerna.
Återhämtning är inte spa – utan rytm, variation och mikropauser
Vilka vanliga misstag gör arbetsgivare när de försöker jobba med hälsa och arbetsmiljö?
- Projektifierar hälsa: kampanj i 6 veckor, sen tillbaka till exakt samma arbetssätt.
- Lägger ansvaret på individen: "Träna mer på fritiden" i stället för att ändra möteskultur och arbetsflöden.
- Köper prylar utan principer: höj-/sänk-bord utan kunskap om hur man varierar på riktigt. Prylar löser inte problemet. Beteenden löser problemet. Därför behöver man bygga en kultur som stödjer hälsosamma beteenden - som att växla mellan att stå och sitta.
- Mäter fel saker: följer sjukfrånvaro men inte mötestäthet, fokusstörningar eller ergonomiska hinder. Hälsa är ett ekosystem och man behöver mäta många parametrar för att verkligen kunna förebygga ohälsa och sätta in rätt lösning.
- En och samma lösning för alla: olika kroppar, åldrar och roller behöver olika stöd. Hälsa är, som sagt, ett ekosystem.
- Glömmer chefens verktyg: chefer får mål för leverans men sällan verktyg för återhämtning i vardagen.
Jag hjälper ofta organisationer att flytta fokus från insatser till principer. När principerna sitter (variation, återhämtning, ett bra flow i arbetsdagen, tydliga gränser) blir insatserna träffsäkra.
Du pratar ofta om att återhämtning behöver byggas in i själva arbetsdagen. Hur kan det se ut?
Återhämtning i arbetet är inte spa - det är små justeringar i rytm, läge och belastning. Små skiften som gör att både kroppen och hjärnan får chans att ändra växel. Det handlar om att göra något annat än det du just gjorde. En kontrast. Ett par exempel för kontor skulle kunna vara:
- 25/50-regeln för möten: boka 25 eller 50 minuter. De sista 5-10 är till mikropaus, ställbyte och anteckningar.
- Fokussprintar: 40-50 min fokuserat arbete + 3 min mikrorörelse (stå, sträck, gå till skrivaren, andas 6 lugna andetag).
- Gå-och-prata: gör 1:1-samtal som korta promenader. Eller varför inte köra promenadmöten i mindre grupper?
- Växla läge: sitt ↔ stå ↔ stå lutad. Byt var 20-30:e minut. Kroppen behöver byta läge ofta, inte fastna i ett.
- Vita block i kalendern:teamets gemensamma överenskommelse om mötesfria zoner där man får jobba ostört.
Poängen: bygg in återhämtning så att den händer automatiskt - inte som en extra uppgift på listan. För att det verkligen ska bli så behöver man prata ihop sig. Få samsyn kring vad återhämtning är för just den här arbetsgruppen och sedan jobba in rutiner och ritualer (alltså återkommande beteenden) - som tipsen ovan - så att dessa beteenden sätter sig i arbetskulturen.
Du är känd för begreppet "Gerillaergonomi". Kan du berätta vad det innebär?
Gerillaergonomi är ergonomi som faktiskt blir av: snabbt, billigt och med det du redan har. Mindre pekpinnar, mer praktisk effekt. Jag utvecklade konceptet under pandemin när alla kontor skickade hem sin personal. Det uppstod snabbt ett glapp i att vi försökte lösa en ny verklighet med gamla lösningar - just kring ergonomi. Jag märkte att vi behövde börja prata om ergonomi på ett annat sätt. Ett mer modernt sätt. Med en filosofi och praktiska knep som faktiskt går att använda när du sitter med en laptop vid ett köksbord.
Det vilar på tre principer från min bok:
- Variera ofta - kroppen älskar variation. Det är helt okey att sitta lite fult så länge du varierar. Variation slår perfektion. Problemet ligger inte i att du sitter, står, ligger eller använder kroppen fel - det är att du gör samma sak för länge.
- Var en stolt solros - en bra hållning skapas av att du ger kroppen rätt förutsättningar: skärm i ögonhöjd-ish (eller vinklad lite bakåt om du kör laptop), kör ridsittande eller "IT-teknikern" på stolen. Hur du ställer in din arbetsplats kommer att berätta för din kropp vilken position den ska vara i. Du kan inte tänka dig till en bra hållning - den måste vara naturlig. Men det är också helt okey att inte ställa in de här sakerna (se första punkten) men det finns enkla saker du kan göra för din hållning.
- Jobba "inuti boxen" - håll arbetet nära kroppen: tangentbord och mus inom bekvämt räckhåll för att spara på axlar, nacke och armar.
Gerillaergonomi är särskilt uppskattat i organisationer som vill ha resultat snabbt utan stora inköp eller långa projekt. Det handlar mer om enkla principer och ökad förståelse för hur kroppen funkar.
Vilket är ditt bästa "gerillaråd" till den som sitter fast i en arbetsdag med back-to-back-möten?
Tre saker som funkar direkt:
- Stjäla 3 minuter ur varje möte (okey den här är lite fräck - men har ni en sjuk möteskultur så behöver någonting hända): kom in 2-3 min sent eller lämna 2-3 min tidigt (signaleras i chatten). Använd tiden till: stå upp, sträck på dig, 10 lugna andetag, ta några steg.
- Byt läge varje möte: möte 1 sitt, möte 2 stå, möte 3 stå lutad mot bordet, möte 4 sitt, (möte 5 gå ut med hunden?). Skapa dig den variation du kan.
- Ställ in din arbetsplats: dra in tangentbord och mus närmare och framför kroppen, upp med laptopen på bokhög eller ställ in skärmen så att du slipper stirra ned på den.
Bonus: be om 25/50-bokningar i kalendern framåt. Små glipor gör underverk för hjärnan, kroppen och humöret.
Berätta om dig själv. Vem är Tommy Wilén?
Jag är föreläsare och författare inom arbetsmiljö, ergonomi och longevity. Jag hjälper chefer och HR att bygga arbetsplatser där människor kan prestera hållbart. Inte bara idag utan över tid.
Jag har myntat "Gerillaergonomi" och skrivit boken Våga sitta lite fult, som gör upp med gamla myter om arbetsmiljö och ger praktiska tips kring hur man skapar en bra arbetsplats var man än är. Jag har tagit fram utbildningsfilmer inom ergonomi för H&M globalt och håller föreläsningar och utbildningar inom arbetsmiljö och bygger e-learningskurser för branscher där kroppen verkligen testas.
Min drivkraft: Vi lever längre, pensionsåldern höjs - men fler blir sjukskrivna av stress och arbetsskador. Då behöver vi en arbetskultur som gör att både kroppen och knoppen håller. Det kräver strategiska beslut på ledningsnivå, inte bara välmenande HR-initiativ.
Min röda tråd: Att lära ut och inspirera kring praktiska, enkla knep för att ta hand om kroppen och hjärnan så att de håller i längden. Och att göra det enkelt nog att funka en stressig tisdag.
Annika Hegardt