Så lyckas du utan fast arbetsplats och utan fasta arbetstider
PUBLICERAD 30/5/2023
Lästid ca 4 min
Intervju

Så lyckas du utan fast arbetsplats och utan fasta arbetstider

Anna Blank driver ett bolag i fastighetsbranschen där man tagit bort traditionella arbetstider. Det ställer naturligtvis helt nya krav på en bra företagskultur. Anna berättar om hur hon har lyckats och ger sina bästa tips. Hon vill också se fler kvinnliga projektledare ta ägandeskap om affärerna.

Hur skulle du beskriva en digital och flexibel arbetsplats?

För några år sedan sa vi att vi arbetar helt utan fast arbetsplats och utan fasta arbetstider. Med åren och när antalet medarbetare ökat har vi infört en del rutiner för att bygga kulturen och gemenskapen. Vi vill alla ha full flexibilitet i våra liv. Samtidigt som vi bara vill arbeta tillsammans med andra som faktiskt vill ses och vill arbeta tillsammans. Andra som vill ha kul på jobbet tillsammans.

Jag tror inte att det går att bygga en stark kultur och gemenskap utan att träffas fysiskt. Men jag tror heller inte på att en chef eller en företagsledning kan bestämma hur medarbetarna ska planera och lägga upp sitt liv och arbetsliv. Nyckeln är att hitta rätt medarbetare. Några principer vi har nu är att vi jobbar i molnet i ett gemensamt projekthanteringssystem. Man får välja att arbeta när man vill. Det finns ingen förväntan om att få svar direkt. Svar får man när kollegan väljer att koppla upp sig. Så var och en bestämmer när de kopplar på och inte. Vi har en obligatorisk lunch i veckan då vi ses den dagen. Sen väljer majoriteten av medarbetarna att ses minst en dag till.

Vad är det, skulle du säga, som gör ditt ledarskap annorlunda?

Jag har tränat upp förmågan att släppa kontrollen helt och hållet. Jag har idag full tillit till mina medarbetare. Samtidigt finns jag nära som stöd så fort de behöver mig. När de behöver hjälp kommer de till mig. Om något går snett så märks det utan att jag behöver kontrollera eller övervaka. Jag tycker även om att se dem växa och gillar att utmana, samtidigt som jag finns nära. Jag tänker att det är jag som jobbar för dem i stället för att de jobbar för mig. De är ju nyckeln till hela verksamheten. Jag har även valt mina medarbetare med omsorg. Vi är väldigt noga i rekryteringsprocesserna och har fått fin hjälp med de processerna.

Du vill se fler kvinnliga projektledare. Kan du berätta mer?

Jag har min bakgrund från reklambranschen och har sett hur projektledarrollen i kommunikationsbranschen har utvecklats över tid. Mer och mer ansvar läggs på rollen samtidigt som vi inte har höjt priserna och statusen för kommunikationsbranschen har minskat genom åren. Och det är vanligt att folk bränner ut sig. I stor utsträckning är det kvinnor som drabbas. Kvinnor som har projektledar-personligheten och som gärna tar stort ansvar. Jag vill ge mer makt till den kvinnliga projektledaren eftersom hon i många fall sitter på hela affären, den viktiga kundrelationen och fullt ansvar från uppstart till fakturering. Hon behöver ingen chef. Hon borde ta hela makten. Dvs även äga företaget hon jobbar för. Jag tror att om vi lyckats stärka den kvinnliga projektledaren i reklambranschen så hon vågar ta hela makten så löser vi branschen problem med stress och dålig arbetsmiljö.


Dina bästa tips för bygga att en bra företagskultur

  • Ge full tillit till dina medarbetare.
  • Skapa en tolerant kultur där känslor är välkomna och där livet får hända.
  • Sträva efter allas personliga utveckling.
  • Bjud in medarbetarna i företagets utveckling.
  • Rekrytera rätt medarbetare.
  • Våga göra dig av med fel medarbetare.

Varför har du valt att fokusera på fastighetsbranschen?

Vid första anblick så kan man få intrycket av att fastighetsbranschen är rätt trist och torr och handlar om hårda värden, kvadratmetrar och betong eller investeringar och finans. Men ganska snabbt insåg jag att det handlar om människor. Och att få arbeta med platserna vi väljer att bo på, där vi väljer att arbeta och spendera vår tid. Att jag med mitt arbete kan vara med och påverka världen till det bättre för oss alla. I litet format men ändå. Ett hus i taget. Sedan skadar det inte att det är en bransch som det går bra för och som är en stabil uppdragsgivare.

Berätta om dig själv. Vem är Anna Blank?

Jag är grundare till Property Passion, en kommunikationsbyrå specialiserad på fastighetsbranschen. Min bakgrund är som produktionsledare i reklambranschen. När jag inte är på jobbet är jag med min man och våra två barn, på gymmet eller i fritidshuset i Jämtland. Intresset för property branding väcktes för över 15 år sedan då jag fick arbeta med ett property-branding-uppdrag för första gången. De senaste åren har vi haft stora uppdrag för stadsutvecklingsprojekt såsom Ursvik i Sundbyberg, Norrtälje Hamn, och just nu är vi inne i ett stort uppdrag i Kista, där fem stora kommersiella fastighetsbolag gått ihop i ett AB där vi sköter allt som kommer till kommunikation och marknad.

Av: Annika Hegardt