Ledarskap
Du och gruppen

Du och gruppen


2 dagar alt. 4 halvdagar | Fysisk/digital | Svenska

Hela Sverige

Utbildningsform: Öppen och företagsanpassad


Utbildningen "Du och gruppen" utvecklar ledare och chefer genom att ge förståelse för rollen som ledare och vad ledarskap innebär, med fokus på att leda personal mot att prestera sitt bästa och skapa en utvecklande och effektiv arbetsplats. Målet är att öka kunskapen att utveckla medarbetare och ledare med ökad självkännedom samtidigt som det yttre ledarskapet är tydligt. Deltagaren kommer få fördjupad förståelse för rollen som ledare/chef samt hur ett effektivt ledarskap kan utformas för att utveckla och leda en grupp, med insikter om den egna påverkan och metoder för effektiva samarbeten.

Kursen består av lärarledd utbildning med gruppövningar, personliga råd och diskussioner. Deltagarna får också en kompletterande e-learningskurs som ger insikter i viktiga förhållningssätt för att skapa resultat genom andra.

Utbildningen riktar sig till personer som har ett uppdrag eller en roll inom företaget som innebär ansvar för en funktion, för personal eller för uppgifter som påverkas av ledarskapet, formulerade mål, nyckeltal eller önskade resultat. 

Förkunskaper
För att delta rekommenderas praktisk erfarenhet av utövat ledarskap under några år eller förkunskaper motsvarande kursen "Ny som chef" eller "Grundläggande ledarskap i företag". Kursen kompletteras med en webbkurs om arbetsledarskap - personalledning som även innehåller ett kursprov.
Ledarskapskursen Du och Gruppen kombineras med Premiumkursen Ledarskap och arbetsorganisation

Läs mer här

Ur kursinnehållet

  • Att känna sig själv.
  • Egna värderingar.
  • Makt och inflytande.
  • Att våga vara ledare.
  • Synen på arbete och arbetsliv.
  • Uppgifter för individ respektive arbetskollega.
  • Ledarstilar och människosyn.
  • Den egna ledarstilen.

  • Att ge och ta konstruktiv kritik.

  • Chefsutveckling - Åtgärdsplan.
  • Personalidé kring gruppsammansättning.
  • Grupprocesser och ledarskap.
  • Ansvar, lojalitet, laganda och arbetsglädje.
  • Teamroller och beteendeprofiler.
  • Kompetensplanering av medarbetare.
  • Introduktionsplanering.
  • Sociala aspekter på arbetsmiljö.
  • Utvecklingssamtal, metod och genomförande.
  • Leda, motivera och ge feedback.
  • Förändringsarbete.
  • Gruppuppgifter.
Läs mer här

Fler utbildningar från Gothia Logistics