Vanligaste misstagen med webbinarium
PUBLICERAD 31/5/2021
Lästid ca 5 min

Vanligaste misstagen med webbinarium

Att hålla webbinarium har på senare tid snabbt blivit en mycket populär metod för att kommunicera med kunder och andra intressenter. Här är dom vanligaste misstagen.

Det är relativt enkelt att komma igång med att hålla webbinarium. Det är dock inte lika lätt att få resultat och framförallt inte att skapa resultat som exempelvis ökad försäljning. Jag har via Försäljningschefen hållit över 100 webbinarier. Många väldigt bra och tyvärr en del dåliga. Jag tänkte dela med mig av några av de vanligaste misstagen, så att du slipper göra dem.

Ett webbinarium kan enkelt beskrivas som ett digitalt seminarium. Via en digital plattform presenterar en eller flera personer, och ett nästintill oändligt antal deltagare kan vara med så länge de har en uppkoppling och en webbläsare. Programmen för att ha webbinarium kostar från några hundra till tusen i månaden. Addera en webbkamera och en mikrofon så har du vad du behöver. Den ekonomiska tröskeln är med andra ord låg.

Du kan använda ditt webbinarium på en mängd olika sätt inom marknadsföring, försäljning och rekrytering. Webbinarium är en vanlig metod som jag använder mig av tillsammans med mina kunder när jag skall hjälpa till att öka deras försäljning och tillväxt. Följande är de misstag vi säkerställer att undvika oavsett ditt syfte med webbinariet.

Otydligt syfte eller avsaknad av syfte

En stor fördel med webbinarium är just att det går att använda till så många saker. Ett av de vanligaste misstagen bli därför avsaknad av ett tydligt syfte. Är syftet att till exempel sälja in en öppen utbildning skall du genomföra det på ett visst sätt, är det istället att skapa leads till en säljfunnel skall du genomföra det på ett annat sätt och är syftet att långsiktigt fylla på kandidatbasen blir det ytterligare ett annat arbetssätt. Jag upplever att många har svårt att välja bort och försöker fåmed så mycket som möjligt.”Det är väl bra att fler är med och vi tar upp många saker.”

Svaret är nej, är syftet att sälja så är det bara det. Du får i många fall positiva bieffekter såsom adresser till din e-postlista, varumärkessbyggande osv, det är dock inte detsamma som syftet.

Otydlig agenda

Utan ett tydligt syfte bli agendan nästan per automatik otydlig, men agenda kan vara otydlig även om syftet är klart.Människor sätter av tid för att vara med på ditt webbinarium. Du slösar bort deras tid med en otydlig agenda, vilket är både ohyfsat och dåligt för affärerna. Genom en tydlig agenda innan du börjar ta upp anmälningar underlättar du också för att få fler men framför allt rätt deltagare.

Självfallet skall du inte skriva ned i detalj vad du säger, men hållpunkter och vad du vill förmedla bör finnas utskrivet och ligga framför dig under sändning.

Det gör att du kan vara spontan, till exempel ge ett lite längre svar på en fråga i chatten, och sedan komma tillbaka till agendan.

Otillräckliga förberedelser

Det finns många saker som kan gå fel under webbinariet. Allt från tekniken till de som skall vara med och leda presentationen. Tålamod med strul är betydligt kortare om man jämför med ett fysiskt seminarium. Fungerar inte ljudet tillräckligt bra så lämnar man och gör något annat i stället.

Testa tekniken ordentligt och ha helst flera personer på plats som kan hantera den. Den eller de som skall vara med och leda behöver också träna både på tekniken och sin presentation.

Deltagarna aktiveras inte

Det är på många sätt en stor skillnad på att prata på scenen inför en publik och att prata på ett webbinarium. Jag har själv lång vana av att stå på scen och föreläsa men det tog ett tag innan jag hittade rätt när det kom till att prata på ett webbinarium.


Den största skillnaden är publikkontakten.


I värsta fall pratar du helt utan respons på ett webbinarium.Deltagarna aktiverar sig sällan själva utan du eller ni som leder ett webbinarium behöver aktivera genom att exempelvis få igång chatten med frågor eller använda er av polls och kommentera resultat. I vissa verktyg kan man till och med bjuda in deltagare ”upp på scenen”, dvs de får delta med ljud och bild.

Genom att ta med de olika sätten för att aktivera publiken i ett körschema blir det mycket lättare att komma ihåg och få med alla.

Påminn

För att maximera närvaron på ditt webbinaruim skall du skicka ut påminnelser exempelvis dagen innan och 15 minuter innan ni kör igång. De flesta system har standardlösningar för att sköta detta. Använd dem fullt ut. Det är inte ovanligt med över 50 procent frånvaro eller ännu högre på ett webbinarium om du har missat att påminna.

Tänk på att i all kommunikation få med syftet så att deltagarna kommer ihåg varför de anmälde sig och därmed att det är viktigt att vara med.

Ingen eller för lite uppföljning

Ett av de vanligaste problemen inom försäljning är för lite uppföljning. Tyvärr gäller samma sak med webbinarier. Oavsett om det var helt magiskt och chatten var superaktiv. Du måste följa upp om du vill att deltagarna skall agera på något sätt. Precis samma sak som med kundbesök eller efter en intervju med en kandidat.

Uppföljningen avgör i mångt och mycket om ert webbinarium blir framgångsrikt eller inte. Jag träffar alltför många som säger att vi har provat med webbinarium men ingen hörde av sig efteråt. Det är som att säga att jag skickade en broschyr men kunden har inte hört av sig och beställt.

Här går det ofta att följa upp både med automatiska mail och personlig uppföljning beroende på syftet med ert webbinarium.

Slutligen

Webbinarium är rätt använt en väldigt bra metod för många olika syften. Det är dessutom kostnadseffektivt och klimatsmart då du kan kommunicera med människor på hela jorden utan resor.

Jag rekommenderar starkt att prova själv eller be om råd för att komma igång med webbinarium i din verksamhet.

Av: Patrik Nordkvist
Föreläsare, författare och rådgivare inom försäljning och tillväxt

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.