Uppsägning av personal – så här tar du det svåra samtalet
PUBLICERAD 31/3/2023
Lästid ca 2 min

Uppsägning av personal – så här tar du det svåra samtalet

Att behöva säga upp personal är alltid en svår uppgift. Särskilt om det är en omtyckt kollega som måste sägas upp på grund av arbetsbrist. Men med rätt förberedelser kan du göra det svåra samtalet enklare – och med mer medmänsklighet.

Den viktiga förberedelsen

Genom att förbereda väl och tänka över vad du vill säga ökar du förutsättningar för ett lyckat samtal. Förbered speciellt formuleringen kring orsaken till uppsägningen, så att medarbetaren inte behöver undra efteråt. Kom också ihåg att avvakta till alla förhandlingar med fackförbunden är klara och du har allt du behöver, innan du bokar in uppsägningssamtalet. När du själv är säker på att det är det enda alternativet speglas det i dina ord och du är mer beredd på motfrågor som varför just nu eller varför en annan kollega får stanna.

Timing är allt

Att säga upp en person precis innan en helg eller ledighet är aldrig en bra idé. Planera därför uppsägningssamtalet i god tid så att du kan ta det tidigt i veckan. Se också till att alla mobiler är avstängda, att ni kan sitta ostört, gärna på en neutral plats och helst inte i ett rum med glasväggar. Se också till att medarbetaren inte är mitt uppe i en kritisk fas i ett stort projekt som kan påverkas.

Empati och medmänsklighet

Även om det är jobbigt för dig som chef att säga upp någon, så är det förstås ännu värre och mer livsomvälvande för personen som blir uppsagd. I många fall kommer beskedet som en chock och de kan behöva tid att smälta vad det är du faktiskt försöker säga. Att bli uppsagd kan till och med väcka känslor som liknar när någon gör slut och att känna sig bortvald. Ha därför inte för bråttom i samtalet, utan låt det finnas tid för reaktioner. Dessa kan också vara väldigt olika, det kan vara tystnad eller känslostorm, det är svårt att veta i förväg och kan förvåna även den som ger uttryck för sina känslor. Här behöver du visa förståelse, hålla dig lugn och upprepa den konkreta informationen. Skicka heller inte hem en upprörd kollega direkt, utan erbjud eventuellt stöd av en arbetskamrat, facket eller företagshälsovården.

Sätt det på papper

Tydlighet är extra viktigt i kommunikationen vid uppsägning. Du behöver tydliggöra orsaken till uppsägningen, men också vad som händer i nästa steg. Eventuellt kan det vara bra att ta ett nytt möte följande dag för att kunna prata om allt det praktiska, som kan vara svårt att ta in när känslorna är upprörda. Ofta uppstår frågor som om de ska gå direkt eller stanna kvar, hur de gör med nycklar och tömningar av skrivbord, hur avgångspaketen ser ut med mera. Se till att lämna över informationen skriftligen likväl om muntligen, så att den uppsagda får en chans att ta in den hemma i lugn och ro.



Källa: Unionen, Ledarna