Fem saker du som chef kan göra för att minska dina anställdas sjukfrånvaro
PUBLICERAD 25/4/2023
Lästid ca 3 min
Krönika

Fem saker du som chef kan göra för att minska dina anställdas sjukfrånvaro

Istället för att fokusera på oss själva som individer är det arbetsplatsens ansvar att främja och normalisera vila.

I min yrkesroll har jag sett utbrändhet bli en vanlig del av arbetslivet. Utanför arbetet är min sociala cirkel full av starka, skickliga och intelligenta individer. Hur kommer det sig att så många av dem har upplevt utbrändhet - och varför har jag själv också upplevt det?

Svaret kan inte vara att så många av oss, från mina utvalda vänner till skickliga kollegor, helt enkelt är svaga eller att de själva bär skulden. Människor som bränner ut sig är inte svaga. Tvärtom, många är några av de starkaste och mest ansvarsfulla människor jag känner.

Vad har lett oss hit? Vad får oss att ignorera tecken på långvarig stress så länge att vi inte kan ta oss ur sängen? Jag tror att det är en kombination av historiska händelser och den värld vi lever i. Det finns i vår kultur, i berättelserna om hustlers och grinders som "lyckades genom att bara arbeta hårt".


Det är åratal av att visa prov på duglighet i en miljö med hög press.


Det är också rädslan för att bli betraktad som lat eller värdelös om man inte håller sig sysselsatt. Det är åratal av att visa prov på duglighet i en miljö med hög press där arbetsansvar och gränser är suddiga och digitala enheter tvingar oss att ständigt vara tillgängliga.

För inte alltför länge sedan berättade en vän till mig att deras arbetsplats har en "förmån". Som anställd får du en bonus om du inte använder sjukdagar under kvartalet. Detta fick mig att hajja till. År 2023 uppmuntrar företagen fortfarande anställda att arbeta vid sjukdom - och demoniserar därmed fortfarande vila.

Varför är det inte allmänt känt att täta pauser och ett balanserat liv ökar produktiviteten, det kreativa tänkandet och problemlösningen? Eller att fler arbetstimmar inte innebär mer utfört arbete?

Låt oss uttrycka detta på ett annat sätt. När får du dina bästa idéer? När upplever du de där aha-upplevelserna? Det är förmodligen i duschen, under en löprunda eller en promenad i parken, strax innan du somnar eller när du dagdrömmer.

Nya idéer dyker upp när vår hjärna är i vila och inte tänker aktivt. Ju mer utvilade och energiska vi är, desto mer produktiva, motiverade och kreativa blir vi.

Du är i stort sett värdelös på jobbet om du är utmattad. Långvarig stress försämrar kreativt tänkande och problemlösning - vilket är själva kärnan i det som de flesta av oss får betalt för att göra.

En bra miljö är en miljö där de anställda känner sig trygga med att planera in tid för vila och där det är normaliserat att prata om psykisk hälsa. Detta är avgörande just nu, eftersom millennials själva överallt i allt högre grad tar på sig ledarroller.

Här är fem förslag på vad man som chef kan göra för att ta på sig ledartröjan:

  1. Var ett föredöme
    Ta regelbundna raster, minimera (och kompensera för) övertid och planera (och förespråka högljutt) regelbundna semestrar och ledigheter. Du kan inte be anställda att vila om du inte gör det själv.
  2. Uppmuntra människor att ta ledigt vid sjukdom
    Normalisera vila och återhämtning innan det är dags att arbeta igen. Det första tecknet på utbrändhet är ökad sjukfrånvaro och att man är (fysiskt) sjuk mer frekvent.
  3. Förstå att anställda har ett liv utanför arbetet
    Ett gräl med en partner dränerar energi och en sömnlös natt med ett nyfött barn är känslomässigt jobbigt. Människor kan inte bara lägga sina liv åt sidan när de är på jobbet.
  4. Känn igen tecknen på långvarig stress
    Även på den perfekta arbetsplatsen kommer utbrändhet att inträffa ibland. Oavsett om du arbetar inom HR, ledarskap eller är en kollega, lär dig att identifiera tecknen på långvarig stress och utmattning hos andra.
  5. Det är ledarnas uppgift att ta rodret
    När du befinner dig i stormens öga blir du blind för dina omständigheter. Individer kan inte ensamma lämnas att ta hand om att förebygga utbrändhet. Det krävs insatser från hela besättningen för att segla en båt. Men du behöver en kapten för att styra i rätt riktning.

Av: Elina Andstén, Head of People Operations på teknik- och designföretaget Reaktor.