En dålig arbetsmiljö med störande ljud kan ha betydande negativa effekter på både anställdas hälsa och produktivitet. En ny Sifo-undersökning på uppdrag av Jabra visar vad vi stör oss på allra mest.
Kollegor som pratar högljutt stör mest
Regelbunden utvärdering och anpassning av arbetsmiljön kan bidra till att förebygga långsiktiga hälsoproblem.
- De mest störande ljuden kommer från kollegor enligt två av tre svenskar. (61%).
- Det är framför allt kollegor som pratar högljutt (40%) som väcker irritation.
- Kollegor som pratar mycket om saker som inte rör arbetet och sådana som avbryter en i arbetet står för 28%.
- En fjärdedel (23%) stör sig även på ljud från andras datorer eller mobiltelefoner och kollegor som tar möten i öppna kontorslandskap.
- Bara sju procent uppger att de brukar be sina kollegor att dämpa sig när de störs.
Öppna kontorslandskap skapar goda förutsättningar för samarbete och kreativitet, men utmaningen är hur man ska hantera ljud och distraktioner för att skapa en miljö som fungerar för alla. Genom att utforma specifika utrymmen på kontoret för olika aktiviteter, som tysta zoner eller samarbetsområden, kan medarbetarna hitta en plats där de trivs och kan få arbetet gjort.
Steen Marquard, Sales Director Nordics på Jabra.
Konsekvenserna av störande ljud
- Koncentrationssvårigheter (48%).
- Trötthet (35%).
Många saknar tillgång till tysta platser
- Fler än hälften av respondenterna (55%) uppger att de arbetar mer effektivt när det är tyst omkring dem.
- Färre än hälften (47%) uppger att de har tillgång till tysta rum eller zoner på sin arbetsplats.
- Drygt tre av tio, 33 procent, anser att deras arbetsgivare tar ansvar för att skapa en arbetsmiljö där de kan koncentrera sig.
- 13 procent upplever inte att arbetsgivaren tar det ansvaret.
- Var femte (19%) tycker att det är otydligt vem på arbetsplatsen som bär ansvar för ljudmiljön.
Tekniken kan bidra till att skapa en optimal arbetsmiljö. Genom att investera i professionell ljudteknik, exempelvis brusreducerande headset, kan medarbetarna koncentrera sig och minska den negativa effekten av kontorsljud när de tar emot samtal och deltar i möten online. Detta skapar en mer inkluderande arbetsplats för samarbete och produktivitet där alla kan trivas.
Steen Marquard.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) på uppdrag av Jabra under perioden 23–28 maj 2024. Totalt intervjuades 1973 personer i åldern 18–65 år, varav 1012 personer arbetar inom kontorsmiljö. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).
Om Jabra
Jabra är ett varumärke inom ljud-, video- och kompatibla lösningar. Jabras tekniska spetskompetens bygger på 150 år av pionjärarbete inom GN.
GN grundades 1869 och är verksamma i 100 länder. GN består av över 7 500 personer. Under 2022 hade verksamheten en omsättning på 18.7 miljarder DKK. GN Audio står för 12,5 miljarder DKK. GN är börsnoterat på Nasdaq i Köpenhamn. www.jabra.com