Sover dina medarbetare på jobbet?
PUBLICERAD 10/12/2022
Lästid ca 2 min

Sover dina medarbetare på jobbet?

Att dålig sömn försämrar våra kognitiva förmågor vet säkert många, men visste du att rätt arbetsuppgifter kan tillåta en del av hjärnan att falla i sömn? Många uppgifter tillåter fläckar av sömn att bilda i en annars vaken hjärna. Självklart är det en stor fara att sova på jobbet vilket vi absolut inte rekommenderar, men genom att planera arbetsdagen och variera krävande och enklare uppgifter, kan delar av din hjärna återhämta sig bättre.

En flytande gräns

Gränsen mellan sömn och vakenhet är inte så skarp som vi ibland vill tro. Forskning visar att delar av din hjärna faktiskt kan sova när andra delar av den gör annat. När du till exempel kör bil kan den koppla ner och återhämta sig, medan andra tar över. Det betyder att medarbetare som har uppgifter som inte aktiverar hela hjärnan, faktiskt kan låta en del av den vila.

Hur hjälper lokal sömn oss?

En hjärna som sover lokalt laddar viktig återhämtning. Det verkar helt enkelt vara en betydande funktion för levande varelser att kunna ta pauser. Beteendet att sova med ena hjärnhalvan ser vi också ofta hos djur som måste hålla ena ögat öppet för att hålla koll på faror, medan de tar en tupplur.

Ett arbetsliv med höga krav

Dagens arbetsuppgifter ställer högre krav på våra kognitiva förmågor än någonsin och våra hjärnor jobbar för högtryck. Det är inte farligt, så länge vi tillåter oss att ta pauser – men gör vi inte det kan hjärnan snabbt bli överbelastad, vilket i värsta fall leder till utmattning. Vi människor har faktiskt många fler begränsningar i vår kognitiva förmåga än vi vill kännas vid, bland annat kan vi bara fokusera på en sak i taget, lär oss långsamt och glömmer snabbt och blir lätt störda i vår uppmärksamhet. Återhämtning hjälper oss förstärka de förmågor vi behöver under arbetsdagen, som att koncentrera oss och förstå och tolka situationer rätt. Förmågor som vi bara kan uppnå genom att ladda ibland.

Exempel på kognitivt krävande uppgifter under arbetsdagen:

- Att planera
- Att hålla fokus
- Att hålla många saker i arbetsminnet
- Att lära sig nya saker
- Att analysera
- Att sammanfatta
- Att lösa problem
- Att dra slutsatser
- Att möta komplexa behov

Källa: SVT, Dropbox, Arbetsmiljöverket