Här är sociala medierna HR bör satsa på 2023
PUBLICERAD 16/1/2023
Lästid ca 1 min

Här är sociala medierna HR bör satsa på 2023

Sociala medier är idag en naturlig del av företagens HR-processer. Oavsett om vi vill lägga ut en jobbannons eller informera om något annat som händer i verksamheten är tiden när vi enbart kunde koncentrera oss på att få ut en annons i dagstidningen förbi. Men i vilka sociala medier föredrar målgruppen att följa oss?

Rekryteringsannonsen är formulerad, ledningen har sagt ”go”, men kanske är ni oense om vilka kanaler ni ska satsa på att synas i? Enligt den senaste rapporten från Internetstiftelsen är det inte lika populärt att följa varumärken och företag på sociala medier som man kan tro – endast 3 av 10 internetanvändare gör det generellt.

Vanligast med Instagram – men inte för alla

Tittar vi närmare på olika ålderskategorier så ser vi att ändå 6 av 10 av alla 90-talister väljer att följa företag och verksamheter på sociala medier. Instagram är den vanligaste plattformen, men vill du däremot nå 70, 80 och 90-talisterna är det Facebook som gäller – närmare 4 av 10 följer företag där. Det går att jämföra med Youtube och LinkedIn där bara 1 av 10 följer företagskonton, men det betyder inte att de kanalerna kan avfärdas helt. På LinkedIn följer vi till exempel gärna varandra, men då via personliga konton. Så glöm inte att be dina medarbetare dela era budskap i sina personliga flöden.

Vill du veta mer om svenskarnas beteende på internet under förra året? Kika in på Interstiftelsens rapport Svenskarna och internet 2022