Många som deltog i HR barometerns enkät angav, inte helt oväntat, att den teknologiska utvecklingen kring AI är det som kommer påverka HR mest inom de närmaste åren – men också de etiska dilemman det medför. Här tros fokuset alltså ligga när det gäller bolagens innovation och utveckling.
Teknologisk utveckling
När HR-medarbetare på Sveriges små, medel- och stora företag fick frågan om vad de tror kan påverka innovation och framtid inom HR är svaret tydligt. Främst lyfts den snabba utvecklingen av AI i olika branscher, framför allt i hälso- och sjukvård, finans och transport.
Etiska överväganden
Många svarar också att de tror att moral och etik kommer behövas lyftas fram ytterligare på HR-avdelningarna. Åtminstone finns ett stort behov av etiska riktlinjer för AI-användning, särskilt då relaterat till integritet, bias och beslut som har en direkt påverkan på människors liv och vardag.
Påverkan på arbetsmarknaden
De flesta som svarade på undersökningen – som gick ut via mejlutskick, plus en publik länk som publicerades på HRnytts hemsida och nyhetsbrev – ser inte bara AI som ett hot utan också en möjlighet för HR. Särskilt när det kommer till rekrytering och nya roller. Men det verkar också pågå diskussioner kring behov av omskolning och utvidgande av färdigheter.
Innovation och kreativitet
En betydande fördel med AI och dess potential anser många vara att den kan hjälpa till i kreativa processer. Framför allt verkar det gälla konst och musik, som påpekas kunna få fördelar av utvecklingen om de etiska frågorna kan lösas och tas på allvar.
Det här är HR Barometer
HR Barometern är en satsning för att undersöka HR:s utmaningar, möjligheter och framtid. I ett samarbete med bland annat Hej Engagemang, Teamtailor och Epassi har vi samlat svar från över 961 HR-professionella och andra intresserade runt om i Sverige för att ta reda på mer om det som är aktuellt och präglar yrket idag.
Syftet med undersökningen är att ge en ökad förståelse för branschen och ett underlag som du kan använda för framtida strategier, bland annat genom att få en bild av de mest prioriterande frågorna som till exempel rekrytering. Respondenterna är prenumeranter på HRnytts nyhetsbrev, besökare på HRnytts webbplats och personer som fått en direktlänk via mejl, det vill säga det inkluderar yrkesverksamma inom HR och individer med ett aktivt intresse för HR-frågor.
I rapporten hittar du sammanfattningar följt av en djupare analys på gruppnivå och en redovisning av respektive fråga i diagramform.
Nedan kan du ladda ner undersökningen i sin helhet.