Guide – 7 vanliga misstag vid onboarding och hur du undviker dem
PUBLICERAD 1/8/2022
Lästid ca 2 min

Guide – 7 vanliga misstag vid onboarding och hur du undviker dem

En lyckad onboarding ger ett gott intryck av företaget och gör att medarbetaren känner sig extra välkommen. Men trots goda intentioner är det lätt att onboardingen lågprioriteras – här är sju vanliga misstag och hur du slipper upprepa dem.

1. Förvänta sig att trivsel sker automatiskt

Många företag missar att ta hänsyn till att personalomsättningen numera är högre än förut – under det senaste året bytte tre gånger fler millenials jobb än sina kollegor. Det gör att det är viktigare än någonsin att få sina medarbetare att trivas. Nöjda kollegor som stannar kvar sparar energi och värdefull administrationstid – både för dig och ditt HR-team och för era anställda – och ger ytterligare en orsak att prioritera onboardingen.

2. Onödigt arbete

Mycket av onboardingprocessen görs i onödan, när det enkelt skulle gå att automatisera. Välkomstmejl när kontraktet är påskrivet, planering dagen innan den nyanställde är på plats, checklistor och information – mycket går att förbereda och återanvända. Genom att eliminera pappersarbetet och sätta delar av processen på autopilot frigör du administrativ tid för dig och ditt HR-team.

3. Opersonlig onboarding

Även om onboardingen med fördel kan automatiseras är det också viktigt att individualisera processen – för att undvika att medarbetaren inte ska känna sig som en anonym kugge i ett stort maskineri. Bjud in till företagets sociala medier och glöm inte heller att berätta när ni har ert första fysiska event, som after work eller liknande, för att ge möjlighet att träffa kollegorna utanför kontoret och känna sig som en viktig del i teamet.

4. Undermålig planering

En ny medarbetare är en positiv investering som kan ge företaget mycket kraft, men introduktionen kan också lätt bli utmattande. Hjälp den nya medarbetaren att sortera och se till att intrycken blir de rätta genom att förbereda dem på hur de första dagarna kan se ut och vad de kan förvänta sig – gärna med en tydlig agenda.

5. Glömma det praktiska

Onödig irritation redan första dagen, särskilt kring teknikstrul, är enkelt att undvika. Gör arbetsstationen redo med datorer, stol, licenser, lösenord och annat som krävs. När allt redan finns på plats ser du till att medarbetaren blir effektiv redan från dag ett och att de får chansen att snabbt känna sig bekväma med verksamheten och sina kollegor medan de kommer igång i sin roll.

6. Otillräcklig information

När personalomsättningen ökar kan det lätt bli svårt att hänga med. För att säkerställa en professionell onboarding – se till att informera de andra medarbetarna om att de kommer få en ny kollega och låt alla slippa pinsamma situationer i lunchrummet. Att mötas av oförstående medarbetare som inte vet att du är en ny del av teamet, känns obekvämt för den nyanställde.

7. Glömma den viktiga uppföljningen

Det är lätt att göra misstaget att inte följa upp onboardingen efteråt och höra hur de första dagarna varit för er nya kollega. Genom att löpande mäta intrycket av företaget kan du fånga upp viktiga brister. Ställ gärna frågor som hur onboarding-processen fungerat, hur de upplevt situationen och om de varmt skulle kunna rekommendera företaget åt en vän?

Källa: Wise, Myesdesk