Enligt SD Worx undersökning HR & Payroll Pulse anser 58 procent av svenska arbetsgivare att deras organisation erbjuder flexibla karriärvägar. Men bara en tredjedel (34 procent) av medarbetarna tycker att de erbjuds mer än tillräckligt med flexibla arbetsformer.
En verkligt flexibel arbetsplats handlar inte bara om distansarbete eller flextid, utan är ett tankesätt som utgår från medarbetarnas behov och verksamhetens mål. När flexibilitet ses som ett verktyg snarare än en förmån, kan det bidra till ökad prestation, engagemang och långsiktig lojalitet.
4 nycklar för att skapa en flexibel arbetsplats
Att erbjuda en grundläggande nivå av flexibilitet är relativt enkelt, men att utforma en strategi för en verkligt flexibel arbetsplats kräver arbete och bygger på några viktiga principer:
- Empati: Förstå vad som hjälper medarbetarna att fokusera, samarbeta och återhämta sig. Det kräver lyhördhet och en vilja att sätta människan i centrum.
- Definiera mål: Identifiera vad som verkligen betyder något för olika roller och team. Flexibilitet måste anpassas efter arbetsuppgifternas karaktär och verksamhetens behov.
- Idéskapande: Utforska nya sätt att organisera arbetsflöden, rutiner och samarbeten. Det handlar om att våga tänka nytt och utmana gamla strukturer.
- Prova och vidareutveckla: Testa lösningar, samla feedback och justera efterhand. En flexibel arbetsplats är dynamisk och kräver kontinuerlig utveckling.
Anpassa efter sammanhanget
Flexibilitet är inte en "one-size-fits-all"-lösning. Det som fungerar för ett team eller en individ kanske inte passar i andra sammanhang. Framgångsrika strategier för flexibilitet utformas utifrån medarbetarnas roller och uppgifter, teamets struktur, verksamhetens cykler och även med hänsyn till individuella omständigheter. Målet bör vara att skapa en struktur som främjar prestation, samtidigt som det finns utrymme för meningsfull variation.
SD Worx rapport visar att svenska medarbetare efterfrågar mer än bara flexibla arbetstider – de vill ha karriärvägar som är anpassade efter deras livssituation. När din organisation lyckas med detta ökar inte bara sannolikheten att få behålla medarbetarna, utan även att de blir ambassadörer för arbetsplatsen.