Tre företag leder topplistan som mest attraktiva för kandidater
PUBLICERAD 5/12/2022
Lästid ca 3 min

Tre företag leder topplistan som mest attraktiva för kandidater

En ny undersökning visar vilka företag som varit mest populära i Stockholm under det gångna året. Statistiken visar att framför allt stora och välkända varumärken drar kandidater.

I toppen av listan ligger tre svenska storföretag. Resten av listan går i liknande spår bestående av nästan uteslutande större nordiska bolag. Bland annat tar Gröna Lund, med sin nya satsning Winter Wonderland, plats högt upp på listan.

Svenska Ericsson, Spotify och H&M toppar listan

  • Ericsson
  • Spotify
  • H&M Hennes & Mauritz
  • Postnord
  • Perido
  • Gröna Lunds Tivoli
  • Danderyds Sjukhus
  • Randstad
  • Jurek Rekrytering & Bemanning
  • Sveriges Television
  • Uniflex
  • Tele2
  • PFC Clinic
  • Skanska
  • Performiq

Trenden: "Arbeta där det fungerar bäst – var det än är"

BBC har under 2022 rapporterat att VD:ar permanent stänger kontorsutrymmen och ger upp på hybridupplägg – för att helt omfamna att arbeta hemifrån. De mest populära företagen på vår lista, Ericsson och Spotify, vill lyssna mer till sina anställdas individuella behov och strävar efter att vara en flexibel arbetsplats.

Under pandemin lanserade streamingjätten konceptet "Work from Anywhere". På deras hemsida står följande om policyn: "Arbete är inte någonstans du går, det är något du gör. Vi ger våra medarbetare friheten att arbeta där de fungerar bäst, var det än är."

Så landar du drömjobbet på Ericsson

Hur står man ut som sökande hos dem när konkurrensen är så hög. Här kommer två konkreta tips.

  • Det är alltid viktigt att visa att man har tänkt till varför man vill ha rollen och varför ens erfarenheter kan komma till sin rätt i just den. Beskriv på vilket sätt du har jobbat med områdena och vad du har bidragit med inom dessa som gör att man är en bra kandidat för rollen.
  • Läs igenom ditt CV som om du var chefen som gör intervjun – är det tydligt vilka kompetenser och erfarenheter du har, och matchar de det som den rekryterande chefen söker? Om inte, se till att lyfta fram det som är nyckelområdena i rollen i en summering så att det enkelt och snabbt syns att du har kunskap eller erfarenhet inom området.

Så säkrar du din karriär i en lågkonjunktur

Sverige nådde nyligen månatligt rekord i antal konkurser, och den ekonomiska prognosen ser inte ljus ut. Ett vanligt kännetecken för en lågkonjunktur är en tuffare arbetsmarknad, men det behöver inte nödvändigtvis gälla alla branscher.

Ta chansen att visa framfötterna

Medan andra väntar in bättre tider kan du tänka proaktivt och undersöka var det finns chans till nya möjligheter och försprång. Detta är ett perfekt tillfälle att anstränga dig lite extra på jobbet.

Ta egna initiativ, kom med nya idéer och var inte rädd för större ansvar. Varför inte slutföra ett sidoprojekt som prioriterats bort? Eller ta den nya medarbetaren under dina vingar och erbjud ditt mentorskap? Arbetsgivare värdesätter engagerade anställda som har en bra attityd, framförallt när saker och ting är utmanande.

Fokusera på ditt nätverk

En annan smart investering av din tid och energi är i ditt nätverk – ta kontakt, ställ frågor, lyssna och bygg upp dina relationer. Det är mer sannolikt att vänner och arbetskamrater är närvarande och erbjuder dig sin hjälp om du investerar i dina relationer löpande. Ifall du har en LinkedIn-profil kan det vara läge med en uppdatering för att även stärka din digitala närvaro.

Våga byta jobb

Om du går i jobbytartankar kan det faktiskt vara värt risken att ta steget, inte minst för att stärka din dragningskraft på arbetsmarknaden. Det är viktigt att ha en balans mellan att trivas på jobbet och att dina kunskaper kommer till sin rätt så att du kan fortsätta utvecklas.

För att klara dig på en allt tuffare jobbmarknad är det viktigt att du lär dig nya färdigheter och kompetenser – nyfikenhet kommer man långt på! Fler åtaganden och svåra uppgifter utmanar din hjärna att komma med kreativa lösningar när du är i en ny arbetsmiljö eller yrkesroll.

Vår statistik visar att framför allt stora och välkända varumärken drar kandidater. Ett utmärkande och intressant arbetsgivarvarumärke är därför absolut ett viktigt redskap i att attrahera de främsta kandidaterna. När man väl vunnit potentiella kandidaters intresse måste varumärket leva upp till vad som utlovats. Det innebär, exempelvis, en smidig och kandidatvänlig rekryteringsprocess, - Fredrik Tengberg, Country Manager på Jobbland.


Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Jobbland som använt interna data från 26 oktober 2021 till 26 oktober 2022 för analys av företagen med flest visade jobbannonser i Stockholm.