Så skapar du en wow-känsla hos dem som lyssnar på dig
PUBLICERAD 9/11/2022
Lästid ca 4 min
Boktips

Så skapar du en wow-känsla hos dem som lyssnar på dig

Vill du verkligen nå ut med ditt budskap nästa gång du talar inför publik? Skapa en wow-känsla hos dem som lyssnar på dig? Till och med bli ihågkommen och kanske omtalad? Då ska du läsa boken Presentationslyftet. Här bjuder vi på sju tips direkt ur boken.

Här finns 105 tips för dig som vill lyfta din presentationsteknik. Tips som funkar eftersom de bygger på hur hjärnan funkar, hur vi lär oss och varför vi lär oss.

Sju tips direkt ur boken

  1. Tänk efter före
    Förbered dig ordentligt. Börja med att lägga en plan för hur din föreläsning ska "byggas". Det behöver inte vara en exakt sekundplanering men den bör innehålla de viktigaste delarna i presentationen och i vilken ordning de ska komma. Identifiera vad som är huvudbudskapet i presentationen - om den innefattar för mycket information blir resultatet oftast att publiken knappt minns någonting alls.
  2. Nu börjar det!
    Våra hjärnor är förtjusta i vassa inledningar. De första 90-120 sekunder kan vara helt avgörande när det kommer till att fånga publiken. Denna tid ska inte slösas bort på kallprat, en presentation av dig själv eller ditt imponerande CV.

    Introt ska helst vara spännande eller oväntat.

    Fyra förslag på introduktioner som "väcker" din publik:
    - Börja med en personlig berättelse. Denna kan med fördel få sin fortsättning senare och knyta ihop din presentation.
    - Börja med ett skämt/humoristiskt inslag. Passar inte alla men om du lyckas så har du en fantastisk genväg till din publik.
    - Börja med en fråga. Även här kan du vänta en bra stund med att ge svaret.
    - Börja med ett kittlande påstående.

    Introduktionen är extra viktig då det första intrycket ofta är det man kommer ihåg enligt det psykologiska begreppet "The Primacy Effect".
  3. Krydda dina fakta med anekdoter
    Diagram, grafer, siffor och procent - dessa krattar managen för John Blund att driva publiken till tristess.

    När du behöver redovisa fakta se till att översätta dem till något vardagsnära och bekant och att alltid sätta dem i lättförståeliga sammanhang. Steve Jobs valde exempelvis konsekvent att sätta siffror i sammanhang: "...redan sålt 2 miljoner exemplar, alltså en var tredje sekund".

    De gånger det är möjligt att kombinera fakta med en personlig anekdot eller en gnutta humor skapas en närhet till publiken.

    Våra hjärnor är "wired for storytelling". Forskning visar att anekdoter är det vi minns bäst och ökar fokus hos publiken, så knyt dina faktadelar till historier.

    Anekdoter ökar dessutom sannolikheten att åhörare berättar om föreläsningen för sin omgivning.
  4. Jämna dopamin-injektioner.
    När åhöraren får information serverad på ett oväntat eller spännande sätt så ökar sannolikheten att de kommer att minnas just detta.

    Om man t ex pratar om blåvalen så finns ju där mängder av intressant fakta (30 m lång, inga tänder, äter krill, osv.) Men om du lägger fram en wow-fakta i stil med: "Visste ni att blåvalens tunga väger lika mycket som en...FULLVUXEN ELEFANTHONA?" Då ökar sannolikheten för ett dopaminpåslag. Därefter är hjärnan mer "vaken" för att ta till sig fakta.

    Ett "wow-påstående" ökar våra dopaminpåslag, som i sin tur påverkar hippocampus i hjärnan och långtidsminnet. Utan dessa påslag finns det en risk att det mesta som sagts eller visats är glömt inom ett par dagar.
  5. Sanera dina slides
    Textstinna powerpoints är en säker väg till att trötta ut dina åhörare. Använd korta, tydliga stödmeningar så att fokus istället hamnar på dig som presentatör.

    Tänk "Ett budskap per slide" - det gör det hela lättare att ta in.

    Använd, i största möjliga mån "10/40-metoden", dvs 10 slides får max nyttja 40 ord.

    (Vill du skicka en mer matig summering av din presentation till åhörarna efteråt så är ju det inga problem - men de ska inte behöva läsa hela ditt manus samtidigt som du pratar.)

    Det bästa är att använda sig av slides med stora, tydliga bilder. Bilder hjälper oss att minnas!
  6. Grand finale.
    På samma sätt som inledningen är avslutningen viktig. Forskning visar att "The Recency Effect" gör att vi kommer ihåg slutet bäst och tenderar att vilja återberätta det vidare för andra. Detta gäller såväl en presentation som en bok eller film.
  7. Öva, öva, öva.
    Glöm nu inte det viktigaste av allt, att öva! Dra din presentation gång efter gång och se till att både introt och avslutningen sitter perfekt. Skillnaden mellan medioker och bra, och mellan bra och fantastisk, handlar i princip alltid om hur mycket du har övat.
Om Micke Hermansson

Micke Hermansson arbetade som lärare när han började utveckla den pedagogiska metoden "Grej of the Day". Han studerade hur hjärnan tar till sig information och började använda metoden för att fånga sina elevers uppmärksamhet och få dem att komma ihåg vad han berättade. Metoden spred sig och nu används tekniken av drygt 100 000 lärare i 33 länder. Micke har skrivit läromedelslitteratur som har översatts till fem språk.

Idag förläser Micke främst för näringslivet om presentationstekniken. Företag och organisationer i bland annat i Nederländerna, Finland och USA har fått lära om hur de kan "fånga sin publik".