Digital hälsa blir allt vanligare
PUBLICERAD 21/6/2021
Lästid ca 3 min

Digital hälsa blir allt vanligare

Vårt synsätt på digital hälsa har förändrats under pandemin. 95 procent säger att de kan tänka sig prata med en terapeut i en app i framtiden, något många som tidigare upplevt som otänkbart. Samtidigt har antalet sessioner ökat med 96% och antalet användare som haft sessioner har ökat med 121%.

Det som man behöver prata om skiljer sig mellan olika yrkeskategorier. Inom Retail är ångest vanligast, för konsulter är stress vanligast och i mediebranschen är arbetsrelaterade frågor vanligast.

Under pandemin har

Antal sessioner ökning → 96%
Antal användare som haft sessioner → 121%
Conclusion: Fler sessioner samt användare under pandemin än samma period innan pandemin.

Vanligaste samtalsämnen hos terapeut, listat per bransch:

Retail:
Ångest - 34,9%
Relationer - 25,6%
Stress - 39,6%

Konsult:
Stress - 46%
Ångest - 24,6%
Relationer - 29,5%

Media:
Arbetsrelaterade frågor - 40,5%
Stress - 27%
Privat - 32,4%

Pandemin har skyndat på digitaliseringen på många plan. Ett av dem är samtal med terapeuter. Enligt statistik från psykologtjänsten BlueCall kan 95 procent av anställda tänka sig att prata med en terapeut i en app i framtiden. En utveckling som möjliggör att fler kan få samtal med en terapeut på sina villkor och snabbare än vad som tidigare har varit fallet.

Fler och fler arbetsgivare börjar också se vikten av att inte skilja på privata och arbetslivsrelaterade problem. Oavsett var det börjar knorra, på arbetet eller i privatlivet, så kommer det påverka medarbetarna på jobbet.

– Tidigare har det känts avigt och för vissa till och med kanske otänkbart att tala med en terapeut i en app. Självklart tror vi att pandemin har bidragit till att man som klient nu inte bara kan tänka sig, utan också kanske förväntar sig att man ska kunna ha digitala möten med sin terapeut. Det är inte så konstigt när så mycket annat i vår vardag, till och med arbetet, går att sköta hemifrån.

I skenet av Coronapandemin vill svenska företag och organisationer tackla problemet med psykisk ohälsa i samhället och på arbetsplatsen på ett nytt sätt. Istället för att sätta in stora och dyra resurser när problem redan hunnit uppstå och växa sig stora, vill de förebygga psykisk ohälsa genom att arbeta förebyggande. Forskning visar att tidiga insatser gör att fler blir hjälpta, så samma, lika “korrekta” insats men som tas emot senare har helt enkelt sämre effekt. Därför är det viktigt att det finns tillgänglig hjälp, som inte är dyr eller krånglig, och där kan digitala tjänster vara lösningen på det. Oavsett om det gäller problem som redan uppstått, till exempel sömnsvårigheter eller problem i en viktig relation, eller om det handlar om att bolla något man varit med om tidigare eller vill prata med någon utomstående kring ett beslut eller livsförändring man står inför - är man hjälpt av att prata med en terapeut.

– De senaste två åren har såväl vårdjättar som vårdcentraler börjat erbjuda digitala samtal med psykolog. Idag känns det som en självklarhet för de flesta. Det är en viktig utveckling som ger fler tillgång till hjälp när de behöver det, och något som gör att vi kan förebygga psykisk ohälsa och få fler att må bättre i vardagen.

Av: Milla Leskinen, leg. psykolog och chef över psykologiavdelningen på BlueCall.

Foto: Pressbild