På bara ett halvår har användningen av AI i arbetslivet skjutit i höjden. Andelen som använder tekniken dagligen har mer än dubblerats – från 9 till 21 procent – enligt Slacks senaste Workforce Index.
Utvecklingen markerar ett tydligt trendbrott jämfört med i november, då fler än hälften av de tillfrågade uppgav att de undvek att prata öppet om sin AI-användning. Rädslan för att uppfattas som lata eller okunniga fick många att hålla tyst om sina digitala hjälpmedel.
Det är i ledarskiktet AI-användningen ökar snabbast. Fyra av tio företagsledare uppger att de använder tekniken dagligen, jämfört med 35 procent av seniora chefer och 23 procent av mellanchefer.
Sambandet mellan AI och arbetsglädje är tydligt.
– Man sneglar på andra för att förstå vad som är okej. När chefen visar tillit, kollegor pratar öppet om AI-teknik och agenter som en del av arbetsflödet, och det finns tydliga riktlinjer, då blir det lättare att ta steget och använda tekniken fullt ut, säger Per Fredriksson, teknikchef på Salesforce.
Millennials i täten för AI-användningen
Det är Millennials – generationen född mellan 1981 och 1996 – som ligger i framkant när det gäller AI-användning. Hela 68 procent uppger att de använder tekniken för strategiska arbetsuppgifter som skrivande, sammanfattningar och idéarbete. Tre av tio säger att de förstår AI-agenter på djupet, vilket är den högsta andelen bland alla generationer i undersökningen.
Sambandet mellan AI och arbetsglädje är tydligt. Bland dem som använder tekniken dagligen uppger två av tre att de arbetar mer effektivt, 58 procent har lättare att fokusera – och hela 81 procent känner större arbetsglädje.
Även produktiviteten påverkas. Enligt studien är de största vinsterna minskad tid för research, hjälp med att skriva texter och stöd i den kreativa processen.
AI tycks också bana väg för ny kompetens. Hela 96 procent av deltagarna uppger att de använder tekniken för uppgifter de tidigare inte behärskade.
– AI frigör tid, absolut. Men det intressanta är vad som händer sen. När tekniken hjälper oss att ta oss an uppgifter vi tidigare inte behärskade, blir den ett verktyg för lärande och personlig utveckling, säger Per Fredriksson.
AI-agenter, delaktighet och nya arbetssätt – detta visar siffrorna
- Fyra av tio har arbetat med en AI-agent, och en av fyra har låtit agenten slutföra uppgifter åt dem.
- De som använder AI dagligen har mer än dubbelt så stort förtroende för tekniken – särskilt när det gäller dataskydd, noggrannhet och beslut.
- 72 procent vill använda AI för idéarbete, 80 procent för research och 82 procent för att ta fram presentationer.
- Dagliga användare känner sig 2,5 gånger mer socialt delaktiga och rapporterar 62 procent starkare känsla av tillhörighet.
- En av tre Gen Z-anställda säger att AI fått dem att känna sig mer delaktiga på jobbet.
- Hälften av Gen Z menar att AI inte påverkat hur de ställer frågor eller samarbetar, tre av tio säger att engagemanget till och med ökat.
Om undersökningen
Slacks Workforce Index bygger på en enkät med 5 156 heltidsanställda kontorsarbetare i Australien, Frankrike, Tyskland, Japan, Storbritannien och USA. Undersökningen gjordes mellan 9 april och 1 maj 2025 av analysföretaget Qualtrics.
De svarande jobbar minst 30 timmar i veckan och har antingen en chefsroll, eller arbetade med data, analys eller kreativa uppgifter som till exempel research eller grafisk design. Anställda hos Slack och Salesforce deltog inte i studien.