Bara 1 av 10 företag lyckas nå framgång med generativ AI
Foto: Franck Attia
PUBLICERAD 5/6/2025
Lästid ca 2 min
Digital Trends 2025

Bara 1 av 10 företag lyckas nå framgång med generativ AI

Endast omkring en av tio fungerande AI-lösningar har en mätbar avkastning på investeringen. Det framkommer av Adobes årliga globala undersökning AI and Digital Trends 2025.

Många företag investerar stora resurser i AI utan att ha en tydlig plan för hur den ska integreras i verksamheten eller hur resultat ska följas upp och utvärderas.

Adobes årliga globala undersökning AI and Digital Trends 2025 visar att bara en av tio når mätbar framgång

Adobes årliga globala undersökning AI and Digital Trends 2025, har svar från över 6 000 chefer inom IT och marknadsföring. AI och prediktiv analys rankas som de viktigaste tillväxtprioriteringarna för 2025.

  • Nästan två tredjedelar (65%) av högre chefer identifierar dem som centrala initiativ.
  • Trots detta har endast en av tio (12%) fungerande generativa AI-lösningar med mätbar avkastning på investering (ROI).

AI är vår nya affärsstandard och det är dags att gå från experiment till exekvering. Det kräver mer än teknik, det kräver kulturförändring, tydligt ägarskap och en vilja att bryta silos, säger Franck Attia, Nordenchef på Adobe.

Klyftan mellan kundförväntningar och företagsförmåga är fortsatt en stor utmaning under 2025. Konsumenter förväntar sig i allt högre grad att varumärken förutser deras behov, men endast ett av tio (14%) företag anser att de kan leverera verkligt exceptionella digitala kundupplevelser.

Intern otydlighet i många organisationer

I takt med att AI-tillämpningen accelererar ställs många organisationer inför intern otydlighet kring vem som äger kundresan. Det riskerar att bromsa genomförandet och kan blotta ineffektivitet i leveransen av en sömlös kundupplevelse. Undersökningen visar att bara omkring en tredjedel av marknadschefer anser att de äger kundresan och mindre än hälften för kundupplevelse-team. Däremot anser över hälften av IT-cheferna att hela organisationen bör vara ansvarig.

Det måste vara hela organisationens ansvar. Men så länge olika avdelningar pekar på varandra finns en risk för fragmenterade strategier som undergräver effekten av även de mest avancerade AI-verktygen. Tydligt ledarskap krävs, inte fler styrgrupper. säger Franck Attia

Här kan du läsa rapporten AI and Digital Trends 2025