Så lockar du framtidens talanger
PUBLICERAD 12/7/2022
Lästid ca 2 min

Så lockar du framtidens talanger

Meningsfullt och flexibelt – där har du förväntan på arbetet från den nya generationen arbetstagare. Lyckas du dessutom kommunicera värde, hållbarhet och ett globalt perspektiv i din rekryteringsprocess kan du mycket väl ha formulerat drömjobbet för framtidens talanger.

Värdedriven attityd

År 2025 förutspås arbetsmarknaden bestå till hela 75% av millenniegenerationen (personer födda 1981-96) och även om det dröjer innan Generation Alpha (2010-2020) sitter mittemot vid ditt skrivbord kan det vara bra att ha koll på vad som attraherar morgondagens stjärnor på arbetsmarknaden. Tydligt är att de är mer värdedrivna än tidigare och söker jobb och förmåner som tillför mening för både dem själva och för världen.

Flexibla arbetstider

Att kunna fokusera på resultat, snarare än tidrapportering anser morgondagens medarbetare vara en stor fördel – och får de dessutom påverka var och när de ska jobba – ja då erbjuder du en drömarbetsplats. Speciellt Millenials vill kunna placera sig var de vill och lägga arbetstimmarna så att det passar deras livspussel.

Ledare med självledarskap

Nästa generation förväntar sig hållbarhet även när det gäller personalpolitiken och en arbetsplats som driver sina medarbetare till utbrändhet känns inte speciellt lockande. Istället kräver de en ledare som skapar hälsosamma team – och även kan ta hand om sin egen stress och vara en bra förebild.

Framtidens talanger gillar kaffepaus

En stor del av orsakerna till att framtidens medarbetare kommer åka in till kontoret är att få träffa sina kollegor. En fikapaus med fruktsallad, kaffebröd, nyttiga bars eller annat att bjuda på är lika uppskattat hos de yngre som de äldre medarbetarna och ger tillfälle att känna gemenskap och samhörighet.

Utvecklingsmöjligheter

Utveckling och utmaningar är viktigt för framtidens talanger. Var därför beredd på att få frågor om planer för kompetensutveckling och upskilling redan i arbetsintervjun. Och hur just ert företag bidrar till samhällsutvecklingen.

Källa: Kairos future, Academic Work, Kollega