Så många använde inte friskvårdsbidraget

Så många använde inte friskvårdsbidraget

Enligt en ny Sifo-undersökning får svensken i genomsnitt drygt 2000 kr i friskvårdsbidrag av sin arbetsgivare. Men bidraget utnyttjas inte alltid. En av fyra uppger att de lät sitt friskvårdsbidrag brinna inne. Så många använde inte friskvårdsbidraget

Välbefinnande bland anställda viktig drivkraft

Välbefinnande bland anställda viktig drivkraft

Enligt en ny undersökning har Investeringar i mångfald och inkludering ökat hos svenska storföretag under 2022 jämfört med förra året. De flesta svenska storföretag mäter också mångfald och inkludering för att skapa en bättre företagskultur/arbetsklimat. Karin Hagman, Nordenchef på Workday kommenterar studien. Välbefinnande bland anställda viktig drivkraft

Starta året med 10 tips för en lyckad hälsoplan

Starta året med 10 tips för en lyckad hälsoplan

Nytt år, nya friska möjligheter! Nu har du ett drömläge att starta upp 2023 på bästa sätt. Genom att sätta en plan för hälsa och välmående på arbetsplatsen, som möter anställdas förväntningar kan ni sticka ut och fira segrar som bättre engagemang, arbetsglädje och ett starkare employer brand. Challengize delar sina bästa tips för en lyckad hälsoplan. Starta året med 10 tips för en lyckad hälsoplan

Att tänka på vid uppsägning av personliga skäl
Podcast

Att tänka på vid uppsägning av personliga skäl

De flesta chefer vill gärna undvika att säga upp någon av personliga skäl. Men när det ändå blir nödvändigt kan det vara bra att veta vad det är som gäller. Det menar Maria Elinder från Elinder Arbetsrätt & HR som är gäst i veckans Hands on-avsnitt av HR-podden. I avsnittet berättar Maria mer om vilka regler som gäller när någon blir uppsagd för underprestation, hur det fungerar vid samarbetssvårigheter och vad som räknas som misskötsamhet. Hon går igenom de viktigaste ändringarna i LAS och hur du kan tänka om du behöver inleda en process för uppsägning av personliga skäl. Att tänka på vid uppsägning av personliga skäl

det-har-galler-vid-uppsagning-pa-grund-av-arbetsbrist
Podcast

Det här gäller vid uppsägning på grund av arbetsbrist

Arbetsbrist är ett giltigt skäl att säga upp någon, men det är viktigt att genomföra den med en viss struktur. Ofta kommer HR in för sent i processen och får ett beslut i knät, i stället för att få vara med hela vägen och utnyttja sin expertis. Det menar Maria Elinder från Elinder Arbetsrätt & HR som är gäst i veckans Hands on-avsnitt av HR-podden. Det här gäller vid uppsägning på grund av arbetsbrist

kvinnligt-ledarskap-i-en-manligt-dominerad-bransch

Kvinnligt ledarskap i en manligt dominerad bransch

Petra Goude gör global karriär i ett it-bolag med 90 000 anställda globalt. Petra brinner för jämställdhet med en kombination av att vara både tuff och stöttande. Petra delar i en intervju med sig av sina bästa verktyg för att skapa jämställdhet. Kvinnligt ledarskap i en manligt dominerad bransch

vad-innebar-stress-for-kroppen-och-varfor-kan-den-gora-oss-sjuka

Vad innebär stress för kroppen och varför kan den göra oss sjuka?

Enkelt förklarat gör stress att vi får den extra energi vi behöver när vi står inför olika typer av utmaningar. Stressreaktionen är på så sätt en överlevnadsmekanism och utan den skulle vi inte kunna prestera överhuvudtaget. Frågan är då varför stress kan göra oss sjuka. Vad innebär stress för kroppen och varför kan den göra oss sjuka?

har-ar-sociala-medierna-hr-bor-satsa-pa-2023

Här är sociala medierna HR bör satsa på 2023

Sociala medier är idag en naturlig del av företagens HR-processer. Oavsett om vi vill lägga ut en jobbannons eller informera om något annat som händer i verksamheten är tiden när vi enbart kunde koncentrera oss på att få ut en annons i dagstidningen förbi. Men i vilka sociala medier föredrar målgruppen att följa oss? Här är sociala medierna HR bör satsa på 2023

Fördelar med att outsourca HR

Fördelar med att outsourca HR

Att ha en HR-avdelning med bred kompetens som hanterar operativa såväl som strategiska organisationsfrågor är en viktig grund för att lyckas med sin verksamhet. Fördelar med att outsourca HR

”Quiet Quitting” – bra eller dåligt för företaget?

”Quiet Quitting” – bra eller dåligt för företaget?

Fenomenet ”quiet quitting” är inte nytt, men det har under en tid trendat och uppmärksammats på den sociala medie-plattformen TikTok. Quiet quitting innebär att man som anställd inte gör mer än nödvändigt på jobbet – och behöver alltså inte betyda att man ska säga upp sig. Det innebär att inte arbeta övertid, att bara göra minsta möjliga, att be om ökad lön för ökat ansvar. Det innebär helt enkelt att man sätter gränser som arbetstagare. Men frågan är vad det innebär för dig som arbetsgivare och för företaget? ”Quiet Quitting” – bra eller dåligt för företaget?

Är din bemanningstjänst auktoriserad?

Är din bemanningstjänst auktoriserad?

Jobbar du med HR och brukar anlita bemanningsföretag? Då kan det vara värt att se till att du använder en auktoriserad verksamhet, så att du kan vara trygg med att de har koll på regler och lagar – och använder schyssta villkor till sina anställda. Är din bemanningstjänst auktoriserad?

Misstag och insikter inom rekrytering
Podcast

Misstag och insikter inom rekrytering

I detta avsnitt av HRnytt-podden möter vi Fredrik Hillelson, VD och grundare av Novare. Han var även med och grundade Beredskapslyftet under pandemin då många SAS-anställda blev permitterade. Initiativet hjälpte dessa att få jobb inom sjukvården – och i dag hjälper de många ukrainare att hitta jobb i Sverige. Fredrik pratar om sin syn på HR-frågor och delar med sig av både misstag han har gjort under sin karriär och insikter inom området. Misstag och insikter inom rekrytering

Godkännande av cookies
För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.