Employer branding – 3 trender inför 2021
PUBLICERAD 17/12/2020
Lästid ca 2 min

Employer branding – 3 trender inför 2021

Medarbetarnas genuina åsikt om hur de upplever företaget har blivit allt viktigare. Inte bara för att rekrytera nya talanger, utan också för att stärka varumärket. Men det senaste året har skakat om och förändrat många rekryteringsprocesser i grunden. Här är 3 trender inom Employer branding att hålla koll på inför det nya året.

1.Flexibel arbetsplats
Under det märkliga året 2020 tog digitaliseringen ytterligare stormsteg. Nu när den tekniska infrastrukturen fallit på plats hos de flesta har de anställda vant sig vid både för- och nackdelar med att flytta över mötena till digitalt. Om vi någonsin kommer gå tillbaka till att spendera all vår arbetstid på kontoret är osäkert, men en sak vet vi –att vi gärna vill välja vår arbetsplats och att flexibilitet kommer stå högt upp på önskelistan hos blivande medarbetare 2021.

2.Äkthet över yta
Nuvarande personal är den bästa marknadsföringskanalen och en äkta röst som kan berätta hur det är att jobba hos just er kommer fortsätta vara värdefull. Men det ställer också allt större krav på att verkligheten stämmer med dikten. Om ni beskriver att ni är ett gäng som har roligt tillsammans, se då till att skratten ekar i korridorerna. Idag är vi alltför medvetna om hur enkelt det är att putsa på fasaden – och ärlighet varar längst.

3.En upplevelse – hemifrån
Liksom all annan kommunikation, har trenden inom Employer branding rört sig mer och mer mot att skapa upplevelser. Men vad händer med Employer experience, en av förra årets hetaste trender, när många av oss jobbar hemifrån? Hur kan vi boostamedarbetarupplevelsen och vara en attraktiv arbetsplats, trots att vi måste distansera oss socialt? Det är frågor vi spår att många företag kommer kämpa med under 2021 – och hur det går kan bara det nya året utvisa.

Källa: Linkedin, Maximum, The New York Times