I framkanten av ljud och bild
PUBLICERAD 9/7/2020
Lästid ca 6 min

I framkanten av ljud och bild

År 2005 köpte Mikael Wickström loss AVS tillsammans med sin familj. Då omsatte AVS (tidigare AV-syd) 16 miljoner. Idag är omsättningen drygt 250 miljoner på 50 anställda.

Hur började det?
– Jag har en bakgrund som systemutvecklare och höll på med datorer och IT från ganska tidigt ålder tillsammans med ett intresse för ekonomi. I slutet av 90-talet kom jag in på AVS (tidigare AV-syd) Då var det ett mindre familjeägt företag.
– Jag började med försäljning och avancerade ganska snabbt. AV-syd som det hette då, jobbade mycket med offentlig sektor som var den största kundgruppen.
– Det var mycket upphandlingar med anbud där det gällde att vara strukturerad. Se till att man fick med allt som behövdes och ha bra ordningssinne. Den strukturen har jag tagit med mig. AVS på den tiden hade inte så många företagskunder och business-to-business.
– Målgruppen var allt från skolor till högskolor inom offentlig sektor. Beställarna kunde vara en lärarinna eller en rektor. Det fanns oftast ett ramavtal som vi vann via upphandling och sedan var det löpande beställningar på det.
– Jag var ofta ute hos kunderna. Budgeten är ganska smal inom offentlig sektor och jag fick ta fram olika lösningsförslag inom ljud och bild. Med en bakgrund inom teknik där jag tycker teknik är skoj, vet jag vilka produkter som fungerar och inte fungerar. Jag kunde på ett pedagogiskt sätt i offerter förklara systemen för kunderna. De flesta kan inte så mycket om teknik utan är ute efter funktionen.
– Vissa konkurrenter säljer bara produkterna, sedan får du vända dig till en annan leverantör för att få det installerat. Hos oss får du allt installerat tillsammans med utbildning. Vi har helheten.

Har den helhetslösningen funnits hela tiden eller kom du med den?
– Vi hade helhetslösningen från början men vi tog in mycket genom underleverantörer på den tiden och jobbade med externa firmor för att installera produkten. Idag har vi egna tekniker.


Efter ett tag gick du in som ägare!
– I nästa steg gick jag över som vice vd och fortsatte att göra allt jag gjort innan och ta hand om de anställda. AVS var fortfarande ett litet företag då men vi tog in fler och fler kunder och ökade omsättningen.
– 2005 köpte jag loss företaget tillsammans med mina föräldrar. Då omsatte AVS 16 miljoner. Idag är omsättningen drygt 250 miljoner. Vi tog fler stora offentliga ramavtal som var rikstäckande. Vi anställde fler personer inom sälj och anställde egna tekniker.
– Under den perioden var det mer tekniskt och jag skötte även försäljningen själv. I och med att jag har en bakgrund inom systemutveckling så jobbade jag även mycket med förbättring av vårt affärssystem. Vi såg fördelarna i affärssystemet och utvecklade och anpassade det för verksamheten vi har.
– Det går trender inom ljud och bild gällande vilka produkter som gäller. På 90-talet var det mycket broadcastutrustning. Vi gjorde studios till olika kunder och höll på med videoredigering. Åren 2005 till 2006 började det komma interaktiva tavlor. Då var det mycket klassrum. Det gäller att ha en förmåga att se trenderna.

Hur upplever du dig som ledare?
– Personalen är oerhört viktig för mig och att få medarbetare att stanna. Vi har haft korta beslutsvägar och en platt organisation. Det har alltid varit nära till mig. Innan jag kom till AVS hade de varit rätt många personer på kort tid. Kunderna upplevde att de fick en ny kontaktperson lite då och då. Nu blev företaget mer stabilt. Jag knöt till mig medarbetarna på ett bra sätt. Idag är vi lite drygt 50 personer.
– Jag gör fortfarande mycket som jag inte bör göra, men det är väl egentligen inte kontrollbehov utan mer kompetensmässigt. Därför är det viktigt att hitta bra medarbetare så att man kan släppa taget. Det är inte alltid så lätt att hitta de här personerna när man sitter på specialkompetens.

Viktigaste ledaregenskaperna?
– Låta personalen vara med och bestämma inom rimliga gränser. Att ta till sig åsikter och lyssna helt enkelt. Sedan tycker jag att det är viktigt med återkoppling när någon tar upp någonting. Ta vara på de resurser som finns. Ställa tydliga riktlinjer. Vilka mål vi ska nå och inom vilka perioder.
– Det är viktigt som ledare att ha koll på vilka egenskaper en medarbetare har. Vad är deras bästa förmågor och vad är de inte bra på för att kunna placera dem rätt i organisationen.
– Det är viktigt att bemöta sina kunder på rätt sätt. Ha bra sociala värderingar, ytterst med kunder, parter man jobbar med och med sina kollegor.

Hur långt in i framtiden befinner du dig?
– Rent organisatoriskt, två-tre år framåt. Det händer rätt så mycket i den här branschen gällande teknik. En av våra styrkor är att vi har varit sunda med kapitalet. Vi har kapital för att klara av en lågkonjunktur. Där står vi starka.

Har ni påverkats av Kina och Corona-krisen?
– Inte riktigt ännu men det börjar komma tendenser. Det är vissa problem att få fram produkter och det kommer nog att bli större problem framöver, Nästan alla våra produkter kommer därifrån. Elektronikkomponenter består av så många olika delar från olika håll i världen. Vi ser, som säkert de flesta, att orderingången nu minskar. När Corona-krisen är över så kommer säkerligen våra kunder se möjligheterna att utrusta sina mötesrum med videokonferens och utrusta klassrummen för distansundervisning.

Hur har det varit att växa organiskt?
– I vår bransch, bland våra konkurrenter, finns allt från mycket små företag till lite större och de som har blivit uppköpta. Det blir lätt missnöje bland personalen när de blir uppköpta och det är personalen som är viktig. När man är van att jobba på ett visst sätt och det blir ändringar slutar nyckelpersoner. Då har man inte vunnit så mycket på sitt uppköp.
– Vi har valt att växa organisatoriskt och att anställa. Vi har kört på säkra kort och valt att växa långsammare än om vi hade köpt upp företag. Vi har några kollegor där man fick lite hybris och köpte upp andra sedan gick man i konkurs istället.

Tillväxt och vinstmarginal?
– Vi har behållit vår marginal ganska jämnt genom åren. Vi växer genom att vi tar olika avtal. Det är upphandlingar vi jobbar mycket med och det är svårt att förutse vilka avtal man kommer att vinna. Sedan satsar vi mer på business-to-business på företagsmarknaden genom att erbjuda vår totalservice till företagen.
– Det finns också möjligheter att växa i andra länder men vi fortsätter i Sverige. Det är enklare helt enkelt. Det är ett helt annat företagsklimat om vi går över till Danmark till exempel. Jag har många kollegor som har försökt ta sig in i Danmark där det uppstått problem. Då växer vi hellre i Sverige och då just med business-to-business.

Visioner framåt?
– Vi ska växa på business-to-business. Nu har vi varit i en väldigt expansiv fas med entreprenörsanda rent organisatoriskt på företaget. Nu går vi in i fasen storföretag med omorganisationer. Mer kontroll.

Hållbarhet?
– Vi tillverkar inte produkterna, därför behöver vi ha bra koll på leverantörsleden. Vi har en egen hållbarhetsgrupp där vi granskar distributörer och tillverkare. Det handlar också mycket om oss själva och vad vi föreslår för produkter. Det ska vara bra kvalitet och att företagen har en bra hållbar utveckling. Det finns olika miljömärkningar, både för hur produkten tillverkas och hur den används.

IT är många gånger treårsavtal och man byter ofta ut datorn efter tre år. Satsar man på bra kvalitet från början kan produkten hålla betydligt längre än så. —

Av: Annika Hegardt
Foto: AVS

(Artikeln är från Chef & Ledare Magasin)


Chef & Ledare Magasin
Ta del av chefer och ledares erfarenheter. Få deras tips och få en insyn i hur det verkligen går till bakom kulisserna. Genom att läsa fördjupade intervjuer tillsammans med spännande omvärldsbevakning får du en djupare inblick i framgångsrikt ledarskap.

För mer information och frågor om prenumeration kontakta redaktionen på redaktion(@)chef-ledare.com

Chef & Ledare är ett oberoende chef- och ledarmagasin med fokus på fördjupade intervjuer om framgångsrikt ledarskap.
Följ oss på Instagram @clmagasin