Jakten på framgångsfaktorer
PUBLICERAD 2020-07-09

Jakten på framgångsfaktorer

Fotografen Malin Lauterbach och finansanalytikern Henrik Mitelman bestämde de sig för att göra en resa världen runt i jakten på framgångsfaktorer. Det blev sju berättelser om ekonomiska och demokratiska framsteg, lycka och livskraft. Resan tog dem till Vietnam, den japanska ön Okinawa, till Georgien, Estland, Finland, Israel och Monaco.

Är vi masochister?” frågar sig Henrik Mitelman, prisbelönt krönikör i Dagens industri. Nyhetsflödet i Sverige är till stor del byggd på negativa nyheter, men speglar de verkligheten? Hur ser det ut i andra länder? Kan vi lyfta oss till ett fågelperspektiv?

HENRIK: Min bakgrund är inom finansbranschen som analytiker och som analyschef på SEB. För ett antal år sedan startade jag ett konsultföretag där jag framförallt skriver krönikor i Dagens Industri, föreläser och tar olika rådgivningsuppdrag. – En sak som jag har slagits av under många år som skribent är att vi tenderar att kasta oss över negativa nyheter. Är vi masochister som tycker det är spännande med allt det där negativa? – Jag har känt behovet av att gå bort från det finansanalytiska, siffror, BNP-tillväxt upp och ner, ledande indikatorer m.m. för att titta djupare och framförallt se på ett annat sätt på olika länders ekonomier. – Vi tenderar att glömma bort det positiva som det också finns mycket av i världen. Jag har också haft förmånen att arbeta nära Henrik Rhenman som är fondförvaltare på Rhenman & Partners en hälso- och sjukvårdsfond. Är man inne i den branschen ser man tydliga tecken på framgång med en enorm innovationstakt. Medellivslängden ökar och vi kan behålla hälsan under en allt längre tid. – Det var i samtalet med Henrik Rhenman som idén till boken Framgångsresan, föddes och Malin nappade snabbt på idén utifrån ett fotoperspektiv. I den här boken är texten och bilderna lika viktiga. Vår dröm är att inspirera. Få läsarna att lyfta blicken och se allt det positiva som finns därute.

MALIN: Henrik är en sann optimist. Jag är lite mer av en pessimist och tar till mig av de negativa nyheter som florerar. För mig var det en personlig utmaning att se det på ett annat sätt och att fokusera på det positiva. – Georgien är ett land med mycket fattigdom. Men när man tittar på det positiva blir man glad och tänker: ”Här finns det hopp. Det kommer att gå bra”.


”Det var i samtalet med Henrik Rhenman som idén till boken Framgångsresan, föddes”


Varför just de sju länderna?
HENRIK: Vi började utifrån mitt ekonomiperspektiv. Detta har sedan kompletterats med Malins insikter och ett annat sätt att se på världen. Krasst ekonomiskt så tänker man Vietnam. Asien växer mest av alla kontinenter, och Vietnam är det land som växer allra mest. Där har vi den ekonomiska framgången. Monaco har flest miljardärer per kvadratmeter och Finland är det lyckligaste folket.

MALIN: 2018 gick Finland om danskarna I FN:s World Happiness Report och tog förstaplatsen. De är duktiga på utbildning, vilket vi tycker är viktigt för framgång och framtid.

HENRIK: I kapitlet om Finland intervjuar vi före detta statsministern Esko Aho. Det finns ett citat i boken som lyder: ”Vi är stolta över att vi är så lyckliga, men nog undrar man såklart hur jävla olyckliga alla andra måste vara.” Det är klart, all lycka är relativ.

 

 

Valet av de andra länderna?
HENRIK: Israel är en IT-nation av rang. Det är intressant att se hur Israel just nu skaffat sig en topp position som ett av de mest innovativa länderna i hela världen inom just IT. – Israel var världsledande på konstbevattning på 50-talet och nu är man världsledande inom IT. Det är anledningen till att Israel är med och framförallt Tel Aviv som har blivit en hub för innovation. – Att Okinawa i Japan får en plats i boken är Malins förtjänst. Det finns fler 100-åringar per capita på ön Okinawa än på något annat ställe i världen.

MALIN: Vi tänkte: ”Ekonomisk framgång i all ära men vad är det värt om man inte lever länge och får ha hälsan?”

 

Varför inga länder i Afrika?
MALIN: Vi hade många diskussioner om det här och jag ville så gärna ha med Rwanda. Nu blev det inte så men vi tar kanske med Rwanda i nästa bok.

 

Bildens betydelse för att visa framgång?
MALIN: Jag tror att den har stor betydelse. Det blir lättare att ta till sig budskapet. Man bläddrar på i boken på ett annat sätt. Det blir inte den här kompakta läsningen. Jag tror verkligen att det blir lättare att ta till sig det som står i texten när man har bilderna som förhoppningsvis speglar innehållet.

 

Varför valde du de motiv du valde?
MALIN: Inom reklambranschen arrangerar vi bilderna. Vi har team och jobbar på ett helt annat sätt. Vi hade heller inte jättelång tid på oss på varje ställe och varje kapitel var olika. – I Finland skulle vi visa lycka. Hur visar man det utan att det blir en kliché? Vi hade förmånen att få träffa ett antal personer som var väldigt intressanta. Jag bad dem att blunda och tänka på lycka. Sedan var det bara att hoppas att de skulle säga ja, och det gjorde de. – Vi försökte också hela tiden prata oss samman. Vad är det vi vill se här? Det är en balansgång. Ska man göra något som är mer konstnärligt och lite mer svårtillgängligt eller något som är mer lättsmält? I det här fallet blev fokuset att det skulle vara lätt att ta till sig snabbt. Jag ville inte heller göra det som ett reportage. Det finns det så många andra som gör och som gör det bättre. – Georgien är ett land som jag själv var väldigt nyfiken på och inte hade varit i innan. Man vill se hur det ser ut, inte bara få en känsla. – I Monaco var det rikedom vi skulle spegla. Några coola bilar eller den vackra kvinnan utanför lyxhotellet. Där var det enklare och mer stereotypt.

Är bra ledarskap en viktig faktor för framgång?
HENRIK: Absolut! Om vi ska hitta en röd tråd mellan det här länderna så är det att de har en affärsplan. Det finns ett ledarskap bakom som kan ta sig olika uttryck. – Georgien återigen är spännande. De har bestämt sig. ”Vi ska vara på topp tio i världen i olika näringslivsrankningar”. Där har man en affärsplan och man checkar hela tiden av att man är på väg mot målet. – Det kan vara så att de vill vara bland de tio bästa i världen inom utbildning. Förutom BNP-tillväxt finns det också olika mätningar som OECD better life index.

 

Vad är det som utmärker ledarskapet i de länder ni har valt?
– Jag skulle gärna vilja understryka vikten av ledarskap och att affärsplanen är tydlig i de flesta länder. En regering som vill någonting och där exempelvis utbildning spelar en stor roll. – Vietnam är fortfarande väldigt fattigt men på väg upp. Deras BNP per person ligger på en tiondel av den svenska. Ändå har deras femtonåringar passerat våra i PISA- undersökningen (PISA, en internationell studie som undersöker 15-åringars kunskaper inom matematik, naturvetenskap, läsförståelse och problemlösning. Red anm.)

MALIN: Just handlingskraft är viktigt. Jag tänker på Georgien. De bestämde sig för att komma till rätta med korruptionen och avskedade över en natt alla poliser. De återanställde dem sedan med en högre lön eftersom de faktiskt inte hade klarat sig på sin lön innanDe återanställde dem sedan med en högre lön så att de inte behövde ta emot mutor. Därefter byggde de flera polishus. Det visar på en enorm handlingskraft att våga förändra något så i grunden.

HENRIK: Det som Malin är inne på, mod att handla, är en del av ledarskapet. Estland är ett utmärkt exempel på det. Att våga testa något nytt. Där vill man begränsa biltrafiken. Vad gör man då? Man låter kollektivtrafiken vara gratis. Lite som en företagsledare agerar. Våga testa! – Estland var ett av de första länderna som introducerade platt inkomstskatt. Vad händer? Jo, massor med högutbildade människor flyttar till Estland. Det är så man bygger upp ett innovativt dynamiska samhället. Georgien gör precis samma sak och har infört platt skatt. Våga testa nya grejer. – Hos de här länderna vi skriver om är minnet från svåra tider fortfarande färskt. Sverige befinner sig i en helt annan situation, vilket gör att det finns en betydande risk för att vi inte befinner oss i en toppsituation om 20 - 25 år. Minnet av krig och umbäranden är fortfarande väldigt tydligt i Finland. I Estland är det bara 30 år sedan Sovjetockupationen avslutades. Nästan alla vuxna har varit med om detta. – I Georgien är det elva år sedan Ryssland invaderade senast. Vi har Israel med ständigt hot mot mot sin existens.

MALIN: Vi träffade flera unga vietnamesiska kvinnor. En av dem började gråta. Nu kunde hon försörja sina föräldrar och hon var så stolt. Hon hade fått möjligheten att utbilda sig och hon hade ett bra jobb.

 

Största framgången med Monaco?
HENRIK: Landet har en given plats eftersom det finns flest miljardärer per kvadratmeter. Det är någonting positivt i sig. Man attraherar människor som kan bidra genom att betala en liten skattesats baserat på mycket pengar, men det är egentligen en diktatur. – Det vi möjligen kan lära oss av Monaco är att man med ett attraktivt skattesystem kan bidra till ett lands ekonomi. Jag tänker på Sverige. Vi skulle kunna bli något riktigt spännande här om vi sänkte våra skatter.

MALIN: I Monaco fungerar det att vara en fet lat katt. Är man en fet lat katt i Monaco då har man det bra. Vill man däremot gå utanför ramen är det kanske inte lika roligt.

HENRIK: Minnet av svårare tider är det som möjliggör ett beteende där man vågar pröva något nytt. Vi kanske blir förlamade här i framgångens Sverige? Sverige är en framgångssaga om vi tittar på de senaste hundra åren. – Däremot har jag blivit bekymrad över den svenska utvecklingen. I Sverige har vi inte någon affärsplan och inte heller någon vision. – Det vill dessvärre till kriser för förändring av politiken. Ledarskapet är ett helt annat inom näringslivet. Där finns det massor av framgångsrika ledare som agerar i preventivt syfte. Inom politiken, både inom finanspolitiken och penningpolitiken, brukar det få krascha först innan man förändrar. – För 27 år sedan hade vi 500 % ränta. Då ändrade man hela systemet. Nu har vi gått igenom en högkonjunktur med minusränta.

 

Vad ser ni framåt? Tror ni att boken kan påverka läget i Sverige?
HENRIK: Boken är ett sätt att påverka. Ett sätt att få folk att lyfta blicken och se möjligheterna och inte grotta ner sig i allt det där negativa. Där hoppas vi att det blir en bred publik. – Det vore jätteroligt om både unga och äldre kan läsa den, inte minst för att den är så aptitlig med Malins bilder. Att man kan bli inspirerad och blicka bortom allt de negativa som vi är så uppslukade av här idag. Då händer det positiva saker! Vår ambition är att få folk att se det här möjligheterna.

MALIN: Och tänk om den yngre generationer studenter här i Sverige kan läsa och inspireras av de unga i Vietnam. —

 

Av: Annika Hegardt
Foto: Malin Lauterbach

(Artikeln är från Chef & Ledare Magasin)


Chef & Ledare Magasin håller dig uppdaterad!

Ta del av företagsledares erfarenheter. Få deras tips och få en insyn i hur det verkligen går till bakom kulisserna. Genom att läsa fördjupade intervjuer med framgångsrika ledare och entreprenörer får du en djupare inblick i framgångsrikt ledarskap.

Just nu får du som läser HRnytt 4 nr av Chef & Ledare Magasin till 40% rabatt!

Läs mer och prenumerera »

Chef & Ledare är ett oberoende chef- och ledarmagasin med fokus på fördjupade intervjuer om framgångsrikt företagande och ledarskap.

 

Dela på Facebook : Jakten på framgångsfaktorer
Dela på Twitter : Jakten på framgångsfaktorer
Dela på Linkedin : Jakten på framgångsfaktorer