Kan kandidater förberedas bättre inför en intervju?
PUBLICERAD 6/12/2022
Lästid ca 4 min

Kan kandidater förberedas bättre inför en intervju?

Kandidatens förberedelse inför en intervju är en viktig del av rekryteringen. Den kan verkligen hjälpa eller stjälpa processen. Kandidatens förberedelser och upplevelse av en intervju påverkar känslan för varumärket , kostnaden såväl som kvalitén på företagets anställningar. Går det att utmana intervju-processen? Thorsten Reutenauer, grundare av Priowo kommenterar.

Många företag lägger otroligt mycket pengar på annonser, headhunting och onboarding etc. ...men de gamblar med själva förberedelserna för en intervju... Det kostar bolagen stora summor.

Kandidatens förberedelse inför en intervju är viktig. Vad är det som saknas idag?

Jag hör ofta att det är kandidatens uppgift att vara förberedd inför en intervju. Att det inte är något som arbetsgivarna ska lägga sig i. Jag håller absolut med om att det är kandidaten som har ansvaret för sin egen förberedelse, men jag anser att det saknas en lite mer nyanserad syn på detta. Jag har själv upplevt hur svårt det kan vara att förbereda mig inför intervjuer när jag senast bytte jobb - även fast jag själv hade suttit på andra sidan bordet och intervjuat många kandidater.


Du vill ju inte anställa den kandidat som är bäst på jobb-intervjuer utan den som är bäst på själva jobbet och kompetenserna du söker


Om företag vill ha kvalitativa intervjuer och ge sina ansökande en bra kandidatupplevelse så finns det en poäng i att stötta dem med tips i förberedelserna. Du vill ju ha de personer som verkligen är bäst lämpade för jobbet – inte de som kan ta en intervju på bästa sätt.

Det som saknas idag är insynen i att det är bra för arbetsgivarna att hjälpa alla kandidater på vägen, till exempel genom att guida dem för att med självförtroende kunna prata om sina styrkor, svagheter, erfarenheter och ha väl förbereda exempel på sina tidigare prestationer - då kommer du att ha fler kvalitativa intervjuer och i slutändan fler talanger att välja mellan.

Ni har kallat intervju-processen trasig. Kan du berätta?

Många företag investerar mycket pengar och tid i rekryteringsprocessen. Först för att attrahera talanger genom att skapa karriärsidor och sedan för att annonsera sina lediga tjänster på olika plattformar. Därefter gör man en detaljerad screening där man kollar igenom ansökan/CV och kanske genomför olika typer av tester och en screening-call. Men sedan missar många en viktig del som kan hjälpa eller stjälpa hela processen – kandidatens förberedelse inför intervjun!

Du vill ju som sagt inte anställa den kandidat som är bäst på jobb-intervjuer utan den som är bäst på själva jobbet och kompetenserna du söker. Och att bara hoppas på att kandidaten är bra på att ge relevanta svar är som att gambla med hela processen. Du kastar alla pengar i sjön. En dålig intervju kommer dessutom lämna kandidaten med en sämre känsla för dig som arbetsgivare vilket kommer att påverka ditt arbetsgivarvarumärke (Employer brand) negativt.

Att fixa det trasiga innebär att ge alla bästa möjliga förutsättningar att förbereda sig så att du får fler att välja mellan och därmed ökar chanserna för att det blir rätt. Och genom att visa att du bryr dig om dina kandidater och vill hjälpa dem att lyckas ger du en positiv upplevelse som gör att du sticker ut från dina konkurrenter.

Ditt budskap till arbetsgivare. Hur kan de bli bättre?

Hjälp kandidaterna att visa den bästa versionen av sig själv, att känna sig mer bekväma och förberedda inför sina intervjua. Hjälp dem att få en bättre upplevelse under intervjuprocessen – det kommer ni att tjäna på såväl kortsiktigt som långsiktigt.

På kort sikt får du fler som kommer att göra en bra intervju och du kan på riktigt få den som är bäst för rollen. På längre sikt kommer du att stärka din Employer branding, fatta ännu bättre anställningsbeslut, anställa fler toptalanger och lägga mindre tid på intervjuarna.

Men du behöver inte coacha varje kandidat individuellt, börja med att skriva ihop några enkla tips och rekommendationer som du kan skicka till personerna ni ska intervjua innan själva intervjun. Eller använd vår app som coachar kandidaterna åt dig och hjälper dem att förbereda sig för en roll just i er organisation.

Det tar mindre än en timme att skräddarsy innehållet. Utseendet anpassas för att matcha ert varumärke och det kräver inga integrationer. Det är väldigt få arbetsgivare som vågat ta detta kliv idag, men jag är övertygad om att det är framtiden för de organisationer som verkligen vill attrahera de bästa.

Vem är Thorsten Reutenauer?

Jag är en HR och tech-entreprenör som flyttade från Tyskland till Sverige för kärleken. Jag har en lång bakgrund inom konsult- och Tech-branschen där jag jobbat som konsult själv i många år, men också som rekryterande chef i många olika befattningar.

Att kombinera tech och business är bland det roligaste jag vet. Jag älskar att lösa problem, det ligger i mitt konsult-DNA. Och just jobb-intervjuer är något som jag känner starkt för och har grävt djupt inom. Både för att jag själv intervjuat många kandidater, men också varit den som blir intervjuad i många sammanhang. Så min passion för intervjuer har växt fram baserat på min långa erfarenhet inom området. Jag är även certifierad intervju-coach vilket är otroligt skoj. Här får jag hjälpa kandidater att ta fram sitt bästa jag när det gäller som mest.

Du har grundat en tech-startup, Priowo. Berätta om bakgrunden.

Jag startade Priowo utifrån min egen frustration kring intervju-processerna. Jag såg att det fanns många kvalificerade kandidater som inte lyckades få fram sitt budskap under anställningsintervjun. Det gjorde mig frustrerad.

För jag såg hur detta skapar en återkommande “lose-lose” situation. Den sökande får inte jobbet och inte en positiv kandidatupplevelse och företaget går miste om top-talanger och slösar tid på intervjuar där de inte får konkreta och genuina svar på sina frågor. Men så tänkte jag att det inte hjälper att klaga på att detta inte fungerar optimalt – jag ville ändra detta. Så jag bestämde mig för att grunda Priowo – med målet att förändra jobb-intervjuer och upplevelsen för såväl kandidater som rekryterande företag.

Av: Annika Hegardt