Höga sjukskrivningstal och friskvårdsbidrag som inte utnyttjades fick Coop Nord att vidta åtgärder. Lösningen för att vända den negativa trenden blev
bingo.
- En av våra butiker kom upp med idén om
hälsobingo
. Vi tyckte att förslaget var jättebra och bestämde oss för att köra, säger Elin Bäckman som är kommunikationschef på Coop Nord.
Hälsobingo fungerar precis som vilket bingospel som helst, men med skillnaden att brickornas siffror bytts ut mot olika aktiviteter för kropp och själ. Och istället för pengar eller priser tävlar alla medarbetare som fått två fulla rader om tre extra semesterdagar.
- Alla är ju olika, för en sportintresserad kan det vara en utmaning att gå på bio medan det för en mindre fysiskt aktiv person kan vara utmanande att ge sig ut på ett träningspass. Vi ville belöna deltagarna med något riktigt lockande, så det fick bli semesterdagar.
|
Att hälsobingon slagit väl ut står utom alla tvivel. Deltagandet har varit ovanligt högt under de tre höstmånader som Coop Nord har testat hälsobingo och över tio procent av de anställda har lämnat in fyllda brickor varje månad.
- Väldigt många fler har deltagit, men inte nått ända fram. Men även om medarbetarna bara fyllt en eller ett par rutor så är det ju ett plus. För mig personligen har hälsobingon varit en stark motivator för att ta itu med min egen hälsa, men också en ögonöppnare för att se de bra saker som jag redan gör.
Utfallet av hälsobingon ska nu utvärderas, men mycket talar för att man kommer fortsätta att spela "sällskapsspel" hos Coop Nord.
- Det är stor sannolikhet att vi gör något liknande igen. Vi upplever att bingon har tagits emot på ett mycket positivt sätt och bidragit till bättre hälsa. Dessutom har den främjat gemenskapen och glädjen på arbetsplatserna, säger Elin Bäckman.
Anders Nilsson
anders.nilsson @ hrnytt.se