Branding-experten: Så får du mest utav ditt personliga varumärke
PUBLICERAD 2/4/2024
Lästid ca 2 min

Branding-experten: Så får du mest utav ditt personliga varumärke

Varför är det självklart att ett företag behöver bygga ett starkt varumärke, men när det kommer till en persons egna varumärke så rycker vi på axlarna? Sanningen är att ditt personliga varumärke har en direkt påverkan på både din synlighet och din inkomst. Om dessa saker är något du vill påverka så är det dags att ta makten över ditt eget varumärke idag.

Måste man då bli en person som postar i sociala medier varje dag? Nej det tycker jag inte. Det är lätt att tänka att marknadsföring och branding är samma sak, men skillnaden är denna: Branding är visionen om hur du vill att ditt varumärke ska uppfattas. Marknadsföring är verktygen som du kan använda för att ta dig dit.

Börja med dessa tre saker:

1. Inventera din story

Du har utan tvekan en hel del erfarenheter och kunskaper idag som är bevis på att du har något att komma med. Inventera vilka händelser i ditt liv som tagit dig dit du är idag.

Obs! Det första man behöver göra när man jobbar med sitt personliga varumärke är att slänga ut Jante genom dörren.

2. Ta ett utifrån perspektiv

Försök se dig själv utifrån, ta ett steg tillbaks och separera dig själv från personen du behöver marknadsföra. Om vi skulle jämföra oss med en produkt som ska marknadsföras så är det paketeringen som gör produkten till ett varumärke. Det handlar inte om att du ska bli någon du inte är. Det handlar om att kunna se sig själv utifrån länge nog för att kunna “paketera” sig själv.
Tips: ibland är det lättare att göra denna övning tillsammans med någon annan. Ta en kaffe med en vän eller kollega och berätta hur du vill uppfattas och vad du vill att människor ska associera dig med. Be dem skriva ner det du säger och återberätta det för dig med sina egna ord.

3. Bli en detektiv

Det första du behöver göra - googla dig själv. En stor del av hur folk hittar information idag är på nätet. Därför är det viktigt att veta vem Google säger att du är.

Vilka länkar kommer högst upp? Oftast är din LinkedIn profil ett av de första sökresultaten. Det innebär att du kan påverka det som kommer upp på Google genom hur du porträtterar dig själv på t.ex. LinkedIn. Vad det står i din profil och vilka bilder du lägger upp.

Samma sak gäller om du har en egen hemsida, eller det som skrivs om dig på företagets hemsida. Alla dessa saker har du makt att påverka.

Svårt att komma igång?

Om du tycker att det här verkar intressant men svårt att ta tag i så är du varmt välkommen att delta på ett kostnadsfritt webbinar om Personal Branding den 10 April kl. 12.00. Det ordnas av Brandfixers i samarbete med HR Nytt. Då kommer jag att ge dig enkla tips som du kan implementera direkt och även visa dig case från personer som jag hjälpt och vilka resultat de fått med enkla medel. 


Vill du vara med? Anmäl dig här.


Om Mira Thimmayya:

Mira är en erfaren föreläsare och marknadsstrateg som driver Brandfixers.se där hon utbildar och coachar t.ex. VD och HR-avdelningar i bl.a. Personal Branding och LinkedIn. Hon jobbar med kunder som Wise Professionals, Stockholms Handelskammare m.fl.