Förtroendet något lägre för företag som använder AI
PUBLICERAD 15/3/2024
Lästid ca 2 min

Förtroendet något lägre för företag som använder AI

En ny undersökning visar att var fjärde svensk känner lägre förtroende för ett företag om de känner till att det använder AI, medan sju procent istället känner ett högre förtroende.

Generativ AI tolkar information och skapar originellt innehåll. Med förmågan att generera nytt innehåll, som bilder, text eller musik blir tråkiga uppgifter gjorda på några minuter. Fördelarna är flera som högre effektivitet, produktivitet och tidsbesparingar. Det finns också utmaningar som kvaliten på data och säkerhet.

Negativa konsekvenser

Allt fler företag gör satsningar för att implementera AI i sitt arbete och en färsk undersökning från STRATO och Sifo visar att AI-användning hos företag kan få negativa konsekvenser.

  • Var fjärde svensk (24 procent) uppger att deras förtroende för ett företag skulle påverkas negativt om de kände till att företaget använde sig av AI-tjänster.
  • En majoritet (47 procent) är neutralt inställd till företag som använder AI.
  • 7 procent skulle känna ett större förtroende om de kände till att ett företag använde sig av AI.

Det tar alltid tid för ny teknik att finna sin plats i människors vardag och det är därför naturligt att det inledningsvis finns viss skepticism. Samtidigt kan generativ AI vara till stor hjälp för företag, särskilt mindre bolag, genom att avlasta med saker som textproduktion och onlinenärvaro.
Herman Borel, internationell chef för affärsverksamhet på STRATO

Den neutrala inställningen dominerar

När respondenterna tillfrågas om sin personliga syn på AI är andelen positivt inställda fler än de som har en negativ syn på AI.

  • Den neutrala inställningen är störst – 43 procent uppger att de är neutralt inställda till AI.
  • 20 procent är positiva.
  • Färre än var femte (18 procent) uppger att de har en negativ personlig syn på AI.

Fortsatt liten användning av AI

Endast 15 procent använder generativ AI idag, visar undersökningen. Trots att många känner lägre förtroende för företag som nyttjar AI-tjänster är det förhållandevis få som inte använder det på grund av oro. Den främsta anledningen till att man inte använder AI är att man inte ser något syfte med det.

  • 25 procent uppger att de inte vet hur de ska använda AI.
  • Betydligt färre uppger oro för personlig integritet som ett skäl (7 procent)
  • Tvekan kring tillförlitligheten (9 procent).

Läs mer på HRnytt:

Vad tycker du om implementeringen av AI i HR-arbetet?

Svenskar överväger att lämna sitt nuvarande jobb om de inte får utbildning i AI


Om undersökningen

Undersökningen genomfördes på uppdrag av STRATO, i Kantar Media Sifopanel under perioden 6–10 oktober 2023. Totalt intervjuades 1192 personer i åldern 16–65 år. 1057 av dessa är i sysselsättning eller studerar. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.