Glöm inte den fysiska hälsan
PUBLICERAD 10/9/2021
Lästid ca 2 min

Glöm inte den fysiska hälsan

Ser ert företag på hälsosatsningar som något för tidskrävande? Som en punkt att bocka av? Eller genomför ni samma hälsoaktivitet varje gång? Då kan ni få det tufft i framtiden. Det är ett misstag att glömma bort den fysiska hälsan i det sociala hållbarhetsarbetet.

December 2016 trädde nya lagkrav om hållbarhetsrapportering i kraft som bolag medöver 250 anställda berörs av. Nu har det gått flera år sedan dess och det har blivitlättare att mäta även den sociala hållbarheten. Trots det hamnar ett viktigt område oftai skymundan;medarbetarnas fysiska hälsa. För att finnas kvar som en attraktivarbetsgivare i framtiden krävs en förändring.

Ett ytterst viktigt område när det kommer till den sociala hållbarheten handlar just om att skapa goda förutsättningar för medarbetarna attta hand om sin hälsa. Att inspirera till fysisk aktivitet borde därmed prioriteras högre för alla bolag som önskar vara lönsamma. Resultatetsom följer en strategisk hälsosatsning kommer att märkas på mångaolika håll.

Förutom friskare medarbetare följer även ökad produktivitet och ett attraktivarevarumärke. Hälsoaktiviteter har en förmåga att stärka gemenskapen och verka som ettuniversellt språk som förenar olika människor oberoende av vart de befinner sig.

Jag förundras över varför inte fler applicerar mätbarhet på hälsa lika naturligt som de gör närdet gäller miljön. Genom att sätta greppbaramål precis som för era andra affärsområden harni möjlighet att följa upp ert arbete och ta er vidare. Ni kan exempelvis mäta hur många
anställda ni lyckas nå eller med hur många år ni sänker företagets totala metaboliska ålder.Allt ni gjort för er personal kan ni sedan redovisa i hållbarhetsrapporten.

Glöm “one size fits all”

Ett av de vanligaste misstagen jag ser företag begå är att genomföra samma aktivitet gångpå gång och därmed endast komma åt en specifik grupp deltagare. Nyckeln till en långsiktigoch inkluderande hälsosatsning stavas anpassning. Glöm “one size fits all”, ni behöver se tillsåväl företagets som individens behov. Här kan en hälsostrateg bidra med expertkompetensför att skräddarsy en plan som speglar era förutsättningar och tar hänsyn till faktorer somvilka platser ni jobbar på, vilka språk medarbetarna talar och om ni arbetar i skift.

Framföralltkan ni få hjälp med att kartlägga personalens behov och hitta olika aktiviteter för såväl deredan aktiva som de mindre aktiva.

Hårdare krav väntar

I framtiden kan vi vänta oss att företag kommer behöva ett brett hälsoerbjudande som germöjlighet för de anställda att ta del av de aktiviteter som passar just dem. Vi kan vänta ossatt det blir allt mer avgörande att jobba proaktivt istället för reaktivt. Och sist men inte minstkan vi vänta oss hårdare krav, om inte från lagstiftningen så från kandidaterna. För att mötaden nya verkligheten tror jag därför på att ha en dedikerad hälsochef som ansvarar för att nåalla medarbetare och som har budget och mandat från ledningsgruppen där arbetet oftafastnar i dagsläget. Jag tror också på att fler kommer anlita externa hälsostrateger precis som vi i dagsläget ser när det gäller andra affärsområden. Att anpassa hälsoarbetet till varjeindivid är ingen syssla att göra “vid sidan av”, det är ett arbete som kräver struktur. De
företag som väljer att agera långsiktigt i frågan kommer att se vinsterna spridas som ringar på vattnet.

Nicholas Roman, vd och grundare av Challengize