Vilka kollegor stör vi oss mest på?
PUBLICERAD 3/5/2022
Lästid ca 4 min

Vilka kollegor stör vi oss mest på?

Att komma tillbaka till kontoret efter pandemin är inte helt friktionsfritt. Här kommer det som irriterar oss allra mest.

Restriktionerna har lyfts och många har börjat lämna hemmakontoret för att gå tillbaka till arbetsplatsen igen, och med det väntar inte bara mysiga fikapauser och lunchsällskap utan också irriterande kollegor. Ansvarslöshet, dålig samarbetsförmåga och att inte vara hjälpsam. En ny undersökning från Blocket Jobb visar vilka egenskaper vi stör oss mest på hos våra kollegor.

Kitty Ehn, Kommunikations- och hållbarhetschef på Blocket berättar om bakgrunden och ger sin syn på resultatet av undersökningen. Kitty ger också tips inför rekryteringen av nya kollegor.

Berätta om dig själv. Vem är Kitty Ehn?

Jag är Kommunikations- och hållbarhetschef på Blocket. Som ledare tror jag på ett individanpassat, transparent och mänskligt ledarskap - där mina medarbetare alltid kommer i första rummet. Jag är också en passionerad learning addict inom beteendevetenskap och beteendeekonomi - två kunskapspooler som jag tror är avgörande för att lyckas som ledare och kommunikatör.

Kan du berätta om undersökningen. Vad är bakgrunden till att Blocket valde att göra den?

Blocket Jobb har ständigt örat mot rälsen för att skapa insikt i vad som krävs för att både locka och behålla de skarpaste talangerna. Vi genomför regelbundet undersökningar som tar tempen på arbetsmarknaden och arbetslivet. Just den här gången ställdes frågor om vilka beteenden som vi irriterar oss mest på hos våra kollegor, samt vad som egentligen får oss att vilja stanna kvar på ett jobb.

Kan du berätta om de slutsatser du själv drar från undersökningen?

En av de viktigaste insikterna (som låter självklar när man säger det men ändå tål att upprepas) är hur extremt viktiga kollegorna är för att medarbetare ska trivas på en arbetsplats. Men, samtidigt måste vi ofta skrapa lite på ytan för att komma fram till vad som egentligen är make it or break it i hur god vår relation till kollegorna är.

Undersökningen visar tydligt att beteenden som har med rent kontorsvett att göra kommer långt ner på listan över vad vi egentligen stör oss på hos våra kollegor. Bara en procent svarar exempelvis att klassikern skrivbordsätande är det som de irriterar sig mest på hos kollegorna. Istället är det beteenden såsom att inte ta ansvar (41 procent) och dålig samarbetsförmåga (32 procent) som toppar listan över vad som får bägaren att svämma över bland kollegorna. Alltså grundläggande, kulturbärande beteenden som tyder på betydligt större orosmoln än avsaknaden av rätt informationsskyltar i personalmatsalen.

Vad tycker du att en arbetsgivare bör tänka på?

En viktig pusselbit i en lyckad rekrytering är att tänka efter före nästa jobbannons läggs ut - och på så sätt slippa lägga ut samma annons igen kort därpå. Att rekrytera är både dyrt och tidskrävande, och att få de eftertraktade talangerna att stanna när man väl fått dem på kroken är minst lika viktigt som att lyckas hitta dem i djungeln av kandidater.

Samma undersökning visar också att det är just kollegorna (när vi trivs med dem, såklart) som är ett huvudskäl till varför vi vill stanna kvar på en arbetsplats. Som arbetsgivare kan det alltså vara en bra idé att lägga extra krut på personliga egenskaper när man rekryterar och ställa sig frågor som: "Hur kommer den här personen att passa in i arbetsgruppen?" "Hur kommer den här personen att trivas på just vår arbetsplats?" Genom att ställa frågor som handlar mer om värderingar och vilken typ av arbetsmiljö man trivs i kan man förhoppningsvis hitta bättre matchningar som får folk att trivas och stanna länge.

Har du några favoriter, kommentarer eller unika citat?

I stormens öga av den pågående jakten på talanger, särskilt på tech-sidan, är det lätt att låta sig dras med i virvelvinden av flashiga erbjudanden med alltifrån fina tjänstebilar till pooler av energidryck på kontoret. Men, i slutet av dagen är vi alla människor med samma grundläggande behov av att känna tillhörighet och trygghet. Så lägg fokuset där det hör hemma - på att bygga en stark kultur, och en trygg arbetsplats som människor vill komma tillbaka till.

10 i topp – det här stör vi oss mest på hos våra kollegor

  1. Att man inte tar ansvar, 41 procent
  2. Dålig samarbetsförmåga, 32 procent
  3. Att man inte är hjälpsam, 26 procent
  4. För långa möten, 21 procent
  5. Bli inbjuden till möten som inte är relevanta, 19 procent
  6. Högljudda telefonsamtal, 13 procent
  7. Avbryter/låter inte andra komma till tals, 12 procent
  8. Annat, 11 procent
  9. Att personen inte kommer i tid, 11 procent
  10. Inte hålla deadlines, 10 procent

Om undersökningen

Totalt genomfördes 1 000 intervjuer bland tjänstemän via Kantar Publics riksrepresentativa webbpanel, Sifopanelen. Undersökningen genomfördes 2-8 februari 2022.