Retorik i vardagen
Foto: Linus Rosengård
PUBLICERAD 2021-01-14

Retorik i vardagen

Intervju med Elaine Eksvärd, expert på retorik och kommunikation. Författare till boken Härskarteknik som har sålt i mer än 200 000 exemplar. Elaine pratar om ledarskap och härskartekniker men också om hur pandemin har påverkat och lett till en mer digital närvaro.

Vad ledde fram till Snacka Snyggt?
- Det fanns ett tomrum på marknaden för retorik som var för folk som inte stod bakom en talarstol. Vi ville ta retoriken från talarstolen till vardagen. Då blev det Snacka Snyggt. Min man, som jobbade som motorutvecklare på Scania, hade kundperspektivet och kunde säga till mig att: “Nu använder du för mycket akademiska ord.” (Idag jobbar han på Snacka Snyggt Retorikkonsultbyrå. Red. anm.) Det lärde mig enormt mycket i hur man anpassar budskapet till mottagaren. Vi startade utbildningar som folk kunde relatera till.

Berätta om härskartekniker
- Härskartekniker är när någon förtrycker någon medvetet eller omedvetet. Det är när man går hem med en dålig magkänsla. “Vad var det som hände?” Det kan vara kvinnor eller män som förtrycker men det är oftast inte medvetet.

När folk skäller?
- Jag kallar den projiceringsmetoden. Det är när man ger saklig kritik men får personliga attacker. Då ska man fråga: “Jag märker att jag gör dig upprörd nu när jag ger dig feedback. Finns det något annat sätt jag kan ge dig feedback på? Hur vill du att jag ska prata med dig för att du inte ska skrika? Vi kan inte prata om du skriker.”

- Sedan har vi tystnadsmetoden, när man använder tystnad för att härska. Det är det som kallas Silent treatment. Den är ganska obehaglig den också. Man bemöter det genom att adressera tystnaden och fråga vad det är. Spegla situationen. 
“Jag har märkt att du inte hälsar på mig. Vill du berätta vad det är för någonting?”

Vad ser du som viktiga egenskaperna hos en ledare?
- Att man vågar lösa konflikter. Att man ser det medarbetarna gör men också vågar berätta var de kan utvecklas. Sedan är det viktigt att man som ledare har bra självkänsla så att man inte blir kränkt. Kritik och feedback växer man av. Det är många som blir chefer för att de jobbar bra men det betyder inte att de leder bra.

- Jag brukar säga att om du är chef och konflikträdd så ska du inte vara chef. Det är de dåliga nyheterna. Den goda nyheten är att du kan bota din konflikträdsla. Jag brukar säga: “Sätt igång!”


“Det är viktigt att man som ledare har bra självkänsla så att man inte blir kränkt. Kritik och feedback växer man av.” 


Skillnader på ledare i med- och motgång?
- Att man inte är rädd för de besvärliga samtalen och att anställda kan ha känslor. Jag tror att folk mer än någonsin förstår att allting inte går som smort under de här tiderna. Var inte rädd för svåra samtal och att veta när du ska vara chef och när du ska vara psykolog. Cheferna ska hänvisa till psykologerna om en person mår alldeles för dåligt.

Att visa oro?
- Det är dumt att förneka det uppenbara. Är det oro i världen så ska man adressera det. Man får vara lite realist. Ibland är det tryggt att chefen också adresserar det som är negativt.

Hur bygger du dina framgångsrika team?
- Jag tror att man behöver se både kompetens i jobbet och social kompetens. Vad är det som kan sätta käppar i hjulet för ett team? Jo, det är dålig självkänsla, konflikträdsla, Silent treatment, skvaller, handlingsförlamning och passiv aggressivitet. Du vill inte ha någon som trycker ner dina medarbetare för då kommer de att må dåligt och jobba sämre.

Handlingskraftighet?
- Det är jätteviktigt. Jag tror att man som chef ska vara så som man vill att de andra ska vara, men också acceptera olikheter.

Var sitter beslutet i teamet?
- Introverta personer gillar att bli förberedda och få veta frågorna och agendan innan. Sedan går man laget runt. 

Har pandemin påverkat affärsmodellen?
- Vi har ställt om och erbjuder digitala utbildningar. Marknaden är mogen. Det finns inga alternativ och folk behöver fortfarande fortbildas. Vi kör väldigt mycket live. Kunderna kopplas upp på länk och ser oss via länken. Där jobbar vi med interaktion. Vi kommer också att erbjuda webbkurser men jag tror det är väldigt viktigt att man får svar på frågorna under kursen.

- Nu kan vi ha personer från Pajala, Malmö eller Sydafrika på våra digitala utbildningar. I och med den ekonomiska situationen får folk valmöjligheten att inte behöva resa.

Vad ser du framför dig?
- Vår vision är att vara en renodlad retorikkonsultbyrå, där vi stöttar folk att komma ut med sitt budskap. Vi tar hand om alla, från de som vill bota sin talängslan till att faktiskt fängsla folk i publiken. Kunna ta besvärliga samtal, antingen om det är sjukdomsbesked som läkare, uppsägning som chef eller bara att hålla bra presentationer. Så det är lite olika från dag till dag.

Just nu?            
Förutom det höga tryck vi har på kurserna i digital kommunikation och kommunikativt ledarskap så släpper jag böcker. Vardagshjältarna och Trollkarlen Tyst och sedan också boken Överlevare som handlar om vilka konsekvenser man lever med som överlevare av sexuella övergrepp i barndomen.

I boken Vardagshjältarna och Trollkarlen Tyst, lär Elaine barn att prata om saker som kan vara lite svåra. Vi får följa syskonen Monique, Max och Maya som har tröttnat på att deras föräldrar aldrig lyssnar på dem och önskar att de bara försvann. Poff! Så är föräldrarna plötsligt försvunna. De har blivit kidnappad av Trollkarlen Tyst och hålls nu fängslade i en magisk och mycket tyst skog! Vardagshjältarna och Trollkarlen Tyst, inspirerar barn att sätta ord på det som är svårt, och som också lär vuxna att ställa frågor på ett sätt som får barn att vilja prata. (Red. anm.)

Boken Överlevare är uppföljaren till Medan han lever där Elaine bröt tystnaden om hur pappan utnyttjade henne sexuellt. Nu skildrar hon hur det är att leva med konsekvenserna av övergrepp i barndomen.

Elaine är grundare till föreningen Tre ska bli noll som jobbar mot sexuella övergrepp där barn vistas. Hennes bok Medan han lever har sålt i 80 000 exemplar. (Red. anm.)

Av: Annika Hegardt

(Artikeln är från Chef & Ledare Magasin)


Chef & Ledare Magasin

Ta del av chefer och ledares erfarenheter. Få deras tips och få en insyn i hur det verkligen går till bakom kulisserna. Genom att läsa fördjupade intervjuer tillsammans med spännande omvärldsbevakning får du en djupare inblick i framgångsrikt ledarskap.

För mer information och frågor om prenumeration kontakta redaktionen på redaktion(@)chef-ledare.com

Chef & Ledare är ett oberoende chef- och ledarmagasin med fokus på fördjupade intervjuer om framgångsrikt ledarskap.
Följ oss på Instagram @clmagasin

Dela på Facebook : Retorik i vardagen
Dela på Twitter : Retorik i vardagen
Dela på Linkedin : Retorik i vardagen