Här är det udda - jämnt

Alla företag har sin speciella formel för att rekrytera rätt kompetens På Masscreation har man valt en egen, väldigt udda väg. - Vi anställer inga dubletter, bara original, säger Patrik Rustman, vd på Masscreation.

Här är det udda - jämnt. 
Alla företag har sin speciella formel för att rekrytera rätt kompetens På Masscreation har man valt en egen, väldigt udda väg. - Vi anställer inga dubletter, bara original, säger Patrik Rustman, vd på Masscreation..

När det jämnt är udda

Hur många företag fokuserar inte på tidigare erfarenheter, kompetens och önskade spetsegenskaper när de rekryterar ny personal? Åtminstone ett. Reklambyrån Masscreation har som strategi att bara anställa personer utanför reklamboxen, personer med helt olika bakgrund som skiljer sig från mängden.
    
– Vi tror att en blandning av personer som är väldigt olika varandra bidrar till att skapa en kreativ miljö, alltså den typ av miljö som vi vill eftersträva. Plus att personer som kommer från olika platser, landsändor och olika bakgrunder ger oss en bredd som gör att vi verkligen kan relatera till våra kunders olika behov, säger Patrik Rustman, vd på Masscreation.
    
Men den strategi som Masscreation använder sig av grundar inte bara på teorin att möten mellan olika typer av människor skapar dynamik. Den vilar minst lika mycket på ambitionen att vara en arbetsplats där medarbetarna mår bra.
    
– Grunden har ändå från första början varit att skapa en arbetsplats som är rolig att vara på, där ingen känner ”söndagsångest”. Ofta är det arbetskamrater, oinspirerande arbetsuppgifter och för stora krav som skapar den där söndagsångesten.
    

Patrik Rustman, vd på Masscreation.
Patrik Rustman, vd på Masscreation.


    
Så vad gör ni för att vara den arbetsplats ni vill vara?
– Vi försöker alltid se till att alla har roliga eller utvecklande arbetsuppgifter, att de anställdas olika erfarenheter tas tillvara för att överbrygga olika branscher och att alla får vara delaktiga.
    
Hur jobbar ni för att alla ska få vara delaktiga?
– Arbetssättet vi använder oss av bygger på delaktighet. När vi startar upp ett nytt projekt får alla, oavsett position och arbetsuppgifter, vara med under brief och workshop. Jag inbillar mig att det gör att vi får fram idéer som vi inte skulle få fram annars.
    
Kan du ge exempel på personer med olika erfarenheter som ni anställt?
– Vi har bland annat en före detta skådespelare som gått scenskolan, en musiklärare, singer-songwritern Britta Persson och en före detta artist i personalen. Vi har många anställda som aldrig hade en tanke på att jobba i reklambranschen. Det alla har gemensamt är att de är duktiga på kommunikation.
    
Hur gör ni för att undvika att anställa det du kallar "dubletter"?
– Våra intervjuer är uppdelade i två steg. I det första träffar jag personen ifråga och fokuserar då bara på dennes intressen och personlighet. Jag fokuserar på att konstatera om personen mitt emot påminner, eller inte påminner, om någon medarbetare och ställer inte en enda fråga om vad personen har gjort tidigare, cv eller utbildning. Det kommer i steg två. Vi rekryterar helt utifrån personlighet.
    
Hur har er strategi fallit ut?
– Jättebra. Jag upplever att vår rekryteringsstrategi skapar mindre friktion mellan medarbetare och heller inga grupperingar. Min tes är att man stör sig mest på människor som påminner om sig själv. Jag skulle aldrig stå ut med mig själv.
    
Men, handen på hjärtat, har du aldrig gjort felrekryteringar?
– Jo, absolut. Men jag har lovat mig själv att alltid lita på min magkänsla. Om magkänslan säger att en person inte kommer att funka, så ska jag heller inte anställa personen ifråga. Magkänslan slår aldrig fel.
    

Publicerad

2015-10-25

Uppdaterad

2015-10-26

Personal

Socialt