Åtta vanliga chefsmisstag

Alla gör vi misstag, men vissa är mer kostsamma än andra. Här är åtta vanliga misstag som säljchefer gör.

Åtta vanliga chefsmisstag. 
Alla gör vi misstag, men vissa är mer kostsamma än andra. Här är åtta vanliga misstag som säljchefer gör..

Åtta vanligaste chefsmisstagen

Alla gör vi misstag, men vissa är mer kostsamma än andra.
Här är åtta vanliga misstag som säljchefer gör.

En framgångsrik chef gör färre än en mindre framgångsrik dito. Oavsett vilken av kategorierna du tillhör finns det alltid utrymme för förbättring.
    
Här är åtta vanliga fällor du som chef bör undvika:

1. Att inte leva som du lär

Att snacka sälj är en sak, att också visa det i praktiken något helt annat. Många chefer gör misstaget att inte leva som de lär, vilket sällan leder till särskilt mycket vinning hos de anställda.

2. Att inte sköta om ditt eget

Chefer, oavsett om de är säljchefer eller inte, som lovar kunder något och sedan delegerar "skräpjobbet" till en anställd gör en stor tabbe. Ingen vill ta hand om någon annans skitiga byk.

3. Att mästra andra

Råd och feedback är guld värd för vilken säljare som helst, i synnerhet om det presenteras på ett bra sätt. Dessvärre gör många chefer misstaget att ikläda sig en mästrande, uppläxande skrud.

4. Att prata illa om andra

Att snacka skit om kollegor och medarbetare är aldrig okej. Om en säljchef snackar skit om någon säljare är det ett gigantiskt misstag.

5. Att skönmåla

Chefer som framställer sig själva och sina egna insatser som lite bättre hamnar snabbt på minuslistan hos sina anställda.

6. Att ta över

När säljchefer tar över mötet, presentationen eller kundmötet från sina säljare får de garanterat anställda som känner sig underminerade och missnöjda.

7. Att inte ha samma regler för alla

Chefer som kräver tillgänglighet av sina anställda, men som inte är tillgängliga själva begår ett väldigt misstag. Genom att leva efter samma rättesnöre som gäller de anställda "köper" chefer många pluspoäng.

8. Att titta bakåt

Det är inte ovanligt att chefer tittar bakåt i tiden och lägger stor vikt vid siffror och resultat som varit, istället för att fokusera på det som faktiskt går att påverka: framtiden.
    


Källa: Salesrom.se

Publicerad

2015-06-19

Uppdaterad

2015-08-19

Ledarskap

Socialt