Är du en ineffektiv chef?

Chefer lägger minst tid på det viktigaste - att utveckla medarbetarna. Det hävdar läkaren och hjärnforskaren Katarina Gospic.

Är du en ineffektiv chef?. 
Chefer lägger minst tid på det viktigaste - att utveckla medarbetarna. Det hävdar läkaren och hjärnforskaren Katarina Gospic..

Chefer är ineffektiva

För att vara en bra ledare behöver man förstå hur man själv och andra fungerar, menar läkaren och hjärnforskaren Katarina Gospic som är aktuell med boken ”Neuroledarskap” som hon skrivit tillsammans med Stefan Falk, som tidigare varit företagsledare och nu jobbar med handledning av chefer.
    
En effektiv ledare känner sin verksamhet likväl som sina medarbetares styrkor och utvecklingsbehov. Han eller hon har också utveckling som en naturlig del av vardagen, normal arbetstid och behöver sällan jobba övertid, enligt Katarina Gospic och Stefan Falk. De hävdar dock de flesta ledare i dag är ineffektiva.
    
– För mycket att göra kan ofta ses som en varningssignal om att man tänker för lite på hur uppgifter ska utföras, säger Gospic till DN.
    

Medarbetarna är verksamheten

Det är medarbetarna som är verksamheten och ledares främsta uppgift är att hjälpa medarbetare att utvecklas, anser Gospic. Många chefer och ledare lägger emellertid minimalt med tid på utveckling. Istället går de på möten med andra ledare som jobbar lika lite med medarbetarnas utveckling.
    
Anledningen till att det är så här beror på att våra hjärnor ser likadana ut nu som för 40 000 år sedan och att vi har en benägenhet att undvika mänskor och situationer som gör oss osäkra.
    
– Det är vanligt att en ledare har bra relationer med några personer i gruppen och ofta handlar det om att personerna är lika ledaren själv, säger Katarina Gospic.
    

Ser andra som negativa

Andra medarbetare kan ses som negativa eller lågpresterande, men det behöver för den skull inte vara sant. Däremot är det vanligt att de tänker och uttrycker sig på ett annat sätt än ledaren och att deras behov skiljer sig från det som ledaren kan förstå.
    
– Jag träffar ledare som säger ”de presterar inte, de är svåra” om sina medarbetare. Men har ledarna sagt vad de vill, har de satt upp mål? Nej, de pratar inte med medarbetarna för att de ”inte har tid”. Men det är det man ska lägga tiden på. Det är när man inte kommunicerar som det blir krascher och brandkårsutryckningar, säger Katarina Gospic.
    
Med boken "Neuroledarskap" hoppas Gospic och Falk kunna lära ut hur vi människor fungerar och vilka primitiva mekanismer som ligger bakom ageranden och beslut.
    
Läs mer: De flesta ledare är ineffektiva (DN).
    

Publicerad

2015-11-17

Uppdaterad

2015-11-19

Ledarskap

Socialt