Så attraherar du framtidens talanger

Talangerna är relativt få medan företagen som slåss om dem är enormt många. Johan Ronnestam, expert inom konceptuellt tänkande, tipsar om hur du attraherar framtidens talanger.

Så attraherar du framtidens talanger. 
Talangerna är relativt få medan företagen som slåss om dem är enormt många. Johan Ronnestam, expert inom konceptuellt tänkande, tipsar om hur du attraherar framtidens talanger. .

Så attraheras talanger

Johan Ronnestam är http://www.ronnestam.com. Han en av Sveriges mest anlitade föreläsare inom framtidens affärs- och kommunikationslandskap.
Johan Ronnestam.

Den nya generationen på arbetsmarknaden har vuxit upp med internet och därmed tillgång till information och inspiration från hela världen. De nöjer sig helt enkelt inte med att någon säger: "Nu är det så här och det är bara att finna sig i det". Trivs de inte på ett arbete så nöjer de sig inte med att muttra om att man borde sluta. De gör de också.
    
HRnytt besökte HR-dagarna 2015 och lyssnade på Johan Ronnestam, futurist och en av Sveriges ledande experter inom området kreativt och konceptuellt tänkande kring morgondagens kommunikation. Här delar han med sig av tankar om hur vi ska behålla och attrahera framtidens talanger.

Vad vill den nya generationen?

– Den nya generationen vill samma sak som alla generationer, göra det de älskar. De vill ha ansvar, de vill använda sin kompetens och de vill förverkliga sig själva och uppfylla sina drömmar. Ett vanligt missförstånd är att den nya generationen kan teknologi. Det stämmer inte, däremot har de god kännedom om vad teknologi kan göra och förstår att kunskapen om hur man använder den är bara en googling bort. Här skiljer man sig åt från den äldre generationer som inte har det här i ryggmärgsbeteendet.

Hur ska företag göra för att attrahera och rekrytera den nya generationen?

– Den nya generationen söker sig till arbetsgivare som förstår att man är värdefull som anställd. Det här innebär en maktförskjutning. Det är inte längre arbetsgivaren som har makten över de anställda. Det är den anställde som har makten över arbetsgivaren. I takt med att humankapitalet är den enda starka valutan, det är ju trots allt så att robotar och teknologi måste konfigureras och den som har den bäste konfiguratören vinner. Google kallar den här typen av anställda för "smart creatives". En smart creative förstår inte bara teknologi utan är kreativ och har ett smart affärssinne. Man förstod tidigt inom Google att ska man ligga i framkant handlar allt om hur man organiserar sig som företag för att dessa ’smart creative’ ska trivas och växa på ett företag. Behåller man dem, då behåller man sitt försprång.

Hur kan vi anpassa arbetsplatsen för att ta vara på kompetensen?

– Se till individen. Alla är inte en grupp. Ett kontor som är anpassat för olika typer av människor och olika typen av arbetsuppgifter är bra. En medarbetare med egna ambitioner och stor kompetens är inte intresserad av att passa in. Hen är intresserad av att leverera ett gott resultat, snabbt. Begå inte misstaget att göra den här medarbetaren uttråkad. Hen söker sig bort från ditt företag snabbare än du tror. Att rekrytera rätt person och sen förlora hen är ett dyrt sätt att bedriva en affärsverksamhet.
    

5 Tips till företag för att behålla nya talanger:

  • Förutsätt att de kan saker du inte kan.
  • Förstå vad de har för behov.
  • Låta dem påverka arbetsplatsen och vara öppna för förändring.
  • Skaffa kunskap om den nya teknologin! Att arbeta för en chef som inte förstår sig på det nya digitala affärsklimatet gör dem uttråkade och ger dem en känsla av meningslöshet.
  • Träffas. Mänsklig kontakt blir en konkurrensfördel.


Fotnot:
Johan Ronnestam är entreprenör och futurist. Han en av Sveriges mest anlitade föreläsare inom framtidens affärs- och kommunikationslandskap.

Publicerad

2015-09-25

Uppdaterad

2015-09-29

Kompetensutveckling

Socialt