Lär av buddhistiska munkar

Det har blivit fult att inte göra någonting. Inget kan vara mer fel, anser socionomen och livscoachen Ewa Wigenheim som är aktuell med en ny bok om vikten av avkoppling och vila.

Lär av buddhistiska munkar. 
Det har blivit fult att inte göra någonting. Inget kan vara mer fel, anser socionomen och livscoachen Ewa Wigenheim som är aktuell med en ny bok om vikten av avkoppling och vila..

Lär av buddhistiska munkar

Det genomgripande misstaget högpresterande människor gör är att de prioriterar bort daglig vila, avkoppling och återhämtning.
    
Vi jobbar hemma på kvällarna, svarar på sms mitt i natten och läser jobbmail på semestern. Vi scrollar på sociala medier under barnens fotbollsmatch och är aldrig riktigt närvarande någonstans. Samtidigt har det blivit fult att "inte göra någonting".
    
Inget kan vara mer fel menar socionomen och livscoachen Ewa Wigenheim. Kroppen, hjärnan och själen behöver vila för att ta bort den negativa stressen så att vi kan behålla vår psykiska hälsa.
    

Från ABBA till Munkarna i Laos.
Från ABBA till Munkarna i Laos.

Ewa Wigenheim har i sin egen livsresa gått från att vara en sönderstressad karriärist, som grundare till ABBA-muséet, till att möta stillheten i en tempelskola. För HRnytt delar Ewa med sig av sina lärdomar.
    

Du förordar vila, men hur ska man hinna med det under arbetsdagen?

– Förr tog vi kafferaster och rejäla lunchpauser. Det har vi rationaliserat bort. Vi behöver inte lära oss att stressa, det är att ta det lugnt som vi måste öva på. En sönderstressad hjärna tar inga kloka beslut. Det vet var och en. Det paradoxala är att ju fler pauser vi tar i vardagen desto mer produktiva blir vi. När hjärnan får chans att ta en stunds time out från yttre stimuli så bearbetar den informationen den fått och levererar sedan smarta lösningarna. Det räcker med fem minuter för att få goda effekter. Det har alla tid med.
    

Kan du ge exempel på hur man gör för att pausa effektivt under arbetsdagen?

– Bäst effekt får man genom att lära sig meditera. Det vill säga blunda några minuter och fokusera på sitt inre liv och att få tyst på tankarna, utan att somna. En enkel teknik att lära sig, det svåra tycks ligga i att avsätta tid för att göra det. Det kan dock en uttalad företagspolicy hjälpa till med. I Asien har människor mediterat i tusentals år, nu erbjuder fler och fler moderna företag sina medarbetare kurser i meditation. Det är ett oerhört enkelt och billigt sätt att behålla balans i tillvaron och få friskare personal.
    

Har du fler råd för hur man kan behålla sin psykiska hälsa?

1. Medvetenhet

– Stressen är den stora boven i dramat när det gäller sjukskrivningar. Försök bli medveten om vad som stressar dig i dag? Har du tydliga gränser mellan arbete och fritid? Sätt ditt liv under lupp.

2. Våga säg NEJ!

– Ofta försöker vi vara andra till lags och säger ja för att inte vara besvärliga. Fundera på vad ett ja till fler arbetsuppgifter, till aktiviteter eller annat betyder för dig. Att säga ja till någon annan kan innebära att säga nej till sig själv. Här kommer medvetenheten in igen. Fundera på om det du säger ja till tar energi eller ger det energi. Att säga nej är ett sätt att hantera livet med klokhet.

3. Sätt gränser

– Gränser mellan fritid och arbete, mellan privatliv och jobb. Gränser mellan familj och vänner. Gränser på jobbet, mellan det du måste göra och det som inte ligger i dina arbetsuppgifter. Denna gränsdragning kan bara du själv göra. Behöver du läsa mailen så fort det plingar till, behöver du läsa jobbmail på fritiden? Står världen och faller om du inte gör det? Vilka är dina gränser och var behöver du dra dem?

4. Sätt dig själv i första rummet

– Förstå att du själv måste vara din egen bästa vän och att det bara är du som kan känna din egen förmåga och dina gränser. Att sätta sig själv åt sidan i syfte att tillfredsställa andras behov håller inte i längden. För att vara en tillgång för andra behöver vi först och främst känna oss starka i oss själva. Fyll på mer energi än du gör av med. Hur den ekvationen ser ut är var och ens egen hemläxa att göra.

5. Medveten avkoppling

– Lär dig meditera som medveten avkoppling. Det är som balsam för kropp, själ och sinne. Meditationen motverkar negativ stress och lugnar ner en överhettad hjärna. Ditt liv kommer att få en helt annan livskvalitet med fem minuters meditation om dagen.
    
Ewa Wigenheim arbetar som föreläsare och har kurser/workshops i hur medarbetare kan behålla sin psykiska hälsa genom att jobba smartare och lära sig medveten avkoppling i vardagslivet.
    
Just nu är hon aktuell med boken Från ABBA till munkarna i Laos. Det är en berättelse om hennes egen livsresa från sönderstressad karriärist, som grundaren till ABBA-muséet, till att möta stillheten i en tempelskola och de lärdomar konstrasterna gav henne, något hon nu delar med sig av i sitt yrke.
    

Publicerad

2015-12-01

Uppdaterad

2016-01-07

Kompetensutveckling

Socialt