Så lever du längre

För mycket stillasittande ökar risken att dö i förtid, med 40 procent. Här är tipsen som ger dig motivation och ett längre liv.

Så lever du längre. 
För mycket stillasittande ökar risken att dö i förtid, med 40 procent. Här är tipsen som ger dig motivation och ett längre liv..

Så lever du bättre och längre

Vi sitter ner från morgon till kväll. Det börjar vid frukostbordet, fortsätter i bilen eller bussen till jobbet där vi tar plats bakom ett skrivbord. När dagen är slut sätter vi oss igen för att åka hem och ta plats i tv-soffan.

Att många svenskar rör för lite på sig under arbetstid är inget nytt. Varningsklockorna har klämtat länge. Men nu finns det bevis för att allt för mycket stillasittande skadar hälsan så till den grad att vi riskerar att dö i förtid.

Som tur är finns det fungerande motmedel. Med enkel vardagsmotion och ett mer mobilt arbetssätt kan stillasittandet minska och vår hälsa för bättras.

Nya arbetssätt är positiva

Många av oss har i dag möjlighet att arbeta flexibelt eller mobilt, vilket ses med positiva ögon från läkarhåll. Men trots att allt fler jobbar mobilt i olika utsträckning behöver vi röra på oss ännu mer.
    
Ett svenskt forskningsprojekt jobbar med att ta fram förslag och idéer för hur vi ska kunna öka vår fysiska aktivitet under arbetstid. I ett första steg har möjligheterna att ta del av dokument och genomföra möten under promenader testats.

Motivation är nyckeln

Den verkliga nyckeln för att komma till rätta med de allt större hälsoproblemen är att väva in den så viktiga vardagsmotionen i schemat. Oavsett om det handlar om lunchpromenader, gymträning på arbetstid eller löpning i transportsyfte är motivation en avgörande faktor.
    
Ett underskattat sätt att hitta drivkraften som förvandlar tanke till handling är att anmäla dig till ett motionslopp. Oavsett om du väljer att springa, cykla eller åka rullskidor kan en utmaning vara en perfekt morot.

Hämta kraft ur gemenskapen

Du som verkligen vill få till en ändring och komma igång med motion eller träning kan ta hjälp av kollektivets kraft. Prata ihop dig med några kollegor så kan ni planera in att träna tillsammans en eller flera gånger i veckan.

Med hjälp av ett gemensamt mål, som en lagtävling, kan ni sporra varandra att komma i väg även de dagar då vädret är sämre eller motivationen lyser med sin frånvaro.
    


Publicerad

2015-06-01

Uppdaterad

2015-08-19

Hälsa

Socialt