Ny effektiv stresshanteringsmetod - HRnytt
SPONSRAD ARTIKEL

Ny effektiv stresshanteringsmetod

Den jobbrelaterade stressen skördar tusentals offer varje år. Men stress går att förebygga och det finns högkvalitativ hjälp att få för att hitta balans i livet igen.

Ny effektiv stresshanteringsmetod. 
Den jobbrelaterade stressen skördar tusentals offer varje år. Men stress går att förebygga och det finns högkvalitativ hjälp att få för att hitta balans i livet igen..

Ny effektiv stresshantering

Sjukskrivningstalen har ökat med hela 70 procent på fem år – och 95 procent av dem är stressrelaterade. Bara sedan 2010 har antalet sjukskrivna med utmattningssymptom sexdubblats.
    
Bakom de alarmerande siffrorna döljer sig mycket smärta och personliga tragedier – dessvärre också nedslående trender:
    

  • Allt yngre drabbas av utmattningsproblem.
  • Det tar längre tid att komma tillbaka igen.
  • De som gått in i väggen riskerar stor risk att drabbas igen.

Ett utbrett problem

Väldigt många mår dåligt på jobbet. Det visar en undersökning som Kollega har gjort. 63 procent av de närmare 1 500 personerna som deltagit i undersökningen har känt av utmattningssymtom som koncentrationssvårigheter, trötthet eller nedstämdhet någon gång.
    
Än mer alarmerande är att en av tre tror att de ligger i riskzonen att drabbas av utmattning på grund av jobbet. Underbemanning, höga krav och dåligt ledarskap är de främsta anledningarna till ohälsan.

Effektiv stresshantering baserad på forskning

Stress är långtifrån oundvikligt och går såväl att förebygga som att hitta bort från.
    
Ett företag som specialiserat sig på stresshantering är Papilly, vars forskningsbaserade program har visat sig vara ett effektivt verktyg för att hantera stress.
    
Företaget erbjuder flera olika program som alla bygger på att vetenskap och modern forskning förenas med digitala lösningar och effektiva metoder.
    
Papillys metod är unik och ofta minskar känslan av stress nästan genast, samtidigt som metoden är utformad för att skapa en bestående förändring. Eftersom ingen människa är den andra lik anpassas programmet efter varje persons unika behov.

Tecken på utbrändhet

  • Du har ingen energi och upplever en stor trötthet som inte går att vila bort.
  • Du känner dig utmattad. 
  • Du har svårt att somna på kvällen eller vaknar många gånger under natten.
  • Du är lättirriterad, orolig och nedstämd.
  • Du har ångest.
  • Du glömmer saker och har svårt att koncentrera dig.
  • Du har problem med att planera och genomföra uppgifter.
  • Du har fysiska besvär som hjärtklappning, yrsel och värk.
  • Du är väldigt känslig för ljud.
  • Du kan få olika typer av besvär från magen och tarmarna.


    
Källor: SCB, Kollega, Papilly

Publicerad

2019-02-20

Uppdaterad

2019-02-20

Arbetsmiljö

Socialt

 

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.