Se upp för tidstjuvarna

Nio av tio lägger tid på onödiga saker under en arbetsdag. Här är tidstjuvarna du ska se upp för.

Se upp för tidstjuvarna. 
Nio av tio lägger tid på onödiga saker under en arbetsdag. Här är tidstjuvarna du ska se upp för..

Största tidstjuvarna

Effektiviteten på jobbet begränsas ofta av brandkårsutryckningar, möten och annat som tar tid från de faktiska arbetsuppgifterna.
    
Enligt en amerikansk undersökning anser 89 procent att de slösar bort arbetstid varje dag.
    
Hur mycket tid som går till spillo varierar från några minuter till flera timmar. De allra vanligaste tidstjuvarna är:

1. Internet

25 procent av de tillfrågade anser att surfande är den största anledningen till att arbetstid går förlorad.

2. Möten

Nästan lika många tycker att för många onödiga möten tar tid från det som är viktigt.

3. Kollegor

Arbetskamrater som pratar eller stör är den tredje vanligaste tidsförbrukaren.

4. Mejl

Tolv procent tycker att mejlkorrespondens är den största tidstjuven.

5. Chefen

Även chefen får sig en släng av sleven i undersökningen. Sju procent av de tillfrågade anser att närmaste chefen är den stora boven i tidsdramat.

Undersökningen som har gjorts av den amerikanska jobb- och lönesajten salary.com visar att män slösar bort mer tid än kvinnor och att vi är som allra mest effektiva på tisdagsmorgnar. Över hälften, 53 procent, av de tillfrågade anser att korta pauser ökar produktiviteten.
    

Publicerad

2015-06-02

Uppdaterad

2015-06-02

Arbetsmiljö

Socialt