SPONSRAD ARTIKEL

Hörde jag skål? Alkohol är ett trubbigt redskap vid stress

Få saker står så i vägen för god återhämtning som alkohol - det visar en undersökning som HRnytt tagit del av.

Hörde jag skål? Alkohol är ett trubbigt redskap vid stress. 
Få saker står så i vägen för god återhämtning som alkohol - det visar en undersökning som HRnytt tagit del av..

Alkoholens påverkan

Om alkoholhaltiga drycker går det att säga och tycka mycket. Men ett faktum kvarstår: varje droppe påverkar kroppen. Ibland är det mer tydligt än andra gånger. Om man till exempel bara tar ett par glas för att slappna av på kvällen – då märks det ju inte dagen efter. Eller?
    
Jaakko Kotisaari är en hälsocoach som har följt många människors relation till starkvaror. Hans slutsats är att få saker står så i vägen för god återhämtning som alkohol.
    
– Men först vill jag säga att alkohol kan ha positiva effekter som inte går att mäta fysiologiskt, till exempel för avslappning. Men, och det här är ett viktigt ”men”, om man är i behov av vila och återhämtning är det fel väg att gå.
    
Han säger att alkohol visserligen kan hjälpa dig att somna, men saknar positiva effekter på själva sömnen. Däremot finns det ett tydligt samband – glas för glas – med hur kroppen mår dagen därpå.
    

Djupare sömn, men sämre återhämtning

– Ju mer alkohol man dricker, desto djupare djupsömn får man. Tyvärr innebär det också att den viktiga REM-sömnen blir både senarelagd och förkortad. Det har en negativ påverkan på både minnet, koncentrationen och motoriken.
    
Enligt en undersökning, som HRnytt tagit del av, försämras återhämtningen med 48 procent när man dricker motsvarande ett gram alkohol per kilo kroppsvikt. Det motsvarar ungefär en flaska vin för en person på 80 kg. Samtidigt ökar också mängden stressreaktioner med 54 procent.
    
– Med de siffrorna blir det tydligt att alkohol inte är det bästa sättet att hantera en stressig period i livet. Det kan kännas bra för stunden, men efteråt blir stressen värre. Även om man inte direkt känner sig sämre dagen efter.
    

Präktigt, men – lagom är bäst

– Folk jag pratar med blir ofta förvånade över hur alkoholen påverkar dem. Det är kul att se att många därefter skär ner på konsumtionen. Och kanske börjar avstå helt när de vet att de behöver vila ut.
    
Samtidigt vill Kotisaari poängtera att ett bra liv oftast inte definieras av att man gör saker till frågor om svart eller vitt. Oftast är en gyllene medelväg bäst, vilket kräver en viss disciplin och gott omdöme.
    
– Skål för det... nej, jag bara skojar. Eller, ett glas kanske, säger han och skrattar.
    


    

Källor: Pietilä J, Helander E, Myllymäki T, Korhonen I, Jimison H, Pavel M (2015). Exploratory analysis of associations between individual lifestyles and heart rate variability -based recovery during sleep. The 37th Annual International Conference of the IEEE Engineering in Medicine and Biology Society (EMBC’15), Milano, Italy 25.-29.8. (peer reviewed)

Publicerad

2016-04-18

Uppdaterad

2016-04-18

Hälsa

Socialt