SPONSRAD ARTIKEL

Hållbarhet ökar lönsamheten

Företag med bra hållbarhetsarbete är mer lönsamma än andra företag. Det visar forskning från Harvard University och svenska företags egna erfarenheter. - Vi ser det som en investering, säger Andreas Narsell, marknadschef på Sparbanken Syd.

Hållbarhet ökar lönsamheten. 
Företag med bra hållbarhetsarbete är mer lönsamma än andra företag. Det visar forskning från Harvard University och svenska företags egna erfarenheter. - Vi ser det som en investering, säger Andreas Narsell, marknadschef på Sparbanken Syd..

Hållbarhet ökar lönsamheten

Allt fler företag ser det som en självklarhet att hjälpa till med stöd och ekonomiska bidrag till olika humanitära projekt och organisationer som jobbar för en bättre värld. Kloka val har det visat sig. Forskning vid Harvard University visar nämligen att företag med bra hållbarhetsarbete både är mer lönsamma och långsiktiga än andra företag.
    
Professor Robert G Eccles, som forskat om företags hållbarhet i 40 år, har stöd för att hållbara företag lockar till sig attraktiv arbetskraft, slipper dyra konflikter, skapar trygga relationer och är mer lönsamma.
    
– Vid en jämförelse mellan hållbara företag och mindre hållbara företag kan vi se att de första ger bättre ekonomisk avkastning, säger Harvardprofessorn till SvD.
    
För Sveriges äldsta sparbank, Sparbanken Syd, är samhällsnyttiga insatser en naturlig del av företagets DNA.
    

Andreas Narsell, Sparbanken Syd.
Andreas Narsell, Sparbanken Syd.

– Vi ser det som en investering för ett hållbart samhälle. Om vi ska bygga ett samhälle för framtiden måste vi hjälpas åt. Vi har inga aktieägare som kräver utdelningar eller vinstmaximeringar och det gör att vi kan återinvestera mer av vår vinst i samhället och stödja olika organisationer, säger Andreas Narsell, marknadschef på Sparbanken Syd.
    
En av de viktiga investeringarna förra året gjordes för kampen mot barncancer där banken köpte Julknappen.
    
– För oss är det en självklarhet att stödja och sätta fokus på barncancer. Våra kunder uppskattar dessutom att våra vinster går till samhällsnyttiga insatser.
    
Så era kunder har sett att ni bidragit till kampen mot barncancer?
– Ja, vi använde oss av Julknappen i vår kommunikation, både internt och externt, för att visa att vi var med och stöttade Barncancerfonden. Och vi fick mycket positiv respons på vår medverkan.
    

Vad ger det er som företag att stödja Barncancerfonden?
– Jag tycker att det gamla, och i vissa hänseenden, slitna citatet: ”Ingen kan göra allt, men alla kan göra något" är en inställning som fler och fler verkar anamma. För oss är det en självklarhet att vara med och hjälpa till. Stödet till Barncancerfonden ger mycket både för personalen och företaget, och inte minst våra kunder som tycker att det är viktigt att vi engagerar oss och tar ansvar.
    
Andreas Narsell berättar att Sparbanken Syd kommer att köpa Julknappen även i år.
    
– Ja, det kommer vi absolut att göra. Det är viktigt för oss att investera i samhället och Barncancerfonden är en av våra verkliga hjärteorganisationer.
    
Läs också: Så kan ditt företag stödja Barncancerfonden
Läs om Barncancerfondens julkampanj: Årets julklapp 2015
    
Läs mer: Hållbarhet ökar lönsamheten
Läs mer: Hållbara företag presterar bättre
    

Publicerad

2015-11-20

Uppdaterad

2015-11-20

Ledarskap

Socialt